mikaeledMedlem sedan dec. 2000157 inlägg Hej,
Jag har förut skrivit två inlägg om mitt problem med random. Jag har testat alla förslag, men inget har fungerat.
Nu har det också uppkommit ett nytt problem för mig, så nu tar jag om det. Vore mycket tacksam för hjälp:
Jag har en database som ser ut så här:
| id | email | password | credits | url
| 1 | hej@a.com | webforum | 100 | a.com
Nu vill jag att script ska randoma fram en rad i tabellen som har dessa egenskaper:
I credits; har ett värde mer än 0
Id-numret får inte vara samma som variabeln $user
När scriptet har slumpat fram en rad som matcher ovan kriterier, så ska alla information från databasen skrivas ut.
------------------
//Mikael
mikaeledMedlem sedan dec. 2000157 inlägg Allstå ska allt från den raden som slumpats fram ska skrivas ut, inte allt värde i hela databasen...
------------------
//Mikael
AliasMedlem sedan nov. 200014 inlägg Kör du MySQL kan du använda denna SQL !
SELECT id, email, password, credits, url FROM table WHERE credits > 0 AND id != $user ORDER BY RAND()
// Alias
mikaeledMedlem sedan dec. 2000157 inlägg Jag kan endast köra denna koden om jag har mysql senaste versionen, men det har jag inte installerat.
------------------
//Mikael
RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg Snälla, snälla, snälla, snälla. Skapa inte nya trådar om samma ämne hela tiden. Förtsätt på den tråd du en gång startat så blir diskussionen bra mycket enklare att följa, flera peroner behöver inte i onödan lägga ner tid på att ta fram samma svar (som nu hänt) och dina chanser att få svar på din fråga ökar. :)
------------------
Robban < robban@lipogram.com >
nielsMedlem sedan juli 2000212 inlägg Detta brukar fungera bäst:
SELECT col_name1,col_name2, RAND() as rand_col FROM tbl_name WHERE expression ORDER BY rand_col
/Nisse
------------------
www.bosma.space2u.com
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Om du inte kan använda ovanstående exempel förslår jag att du slumpar fram ett tal med rand() och sedan hämtar posterna med matchande id-nummer.
Mer info om rand() hittar du på www.php.net/rand
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
mikaeledMedlem sedan dec. 2000157 inlägg niels:
skulle du kunna skriva vilket column som ska skrivas vart i din SQL sats?
/Mikael
------------------
//Mikael
nielsMedlem sedan juli 2000212 inlägg SELECT id,email,password,credits,url,RAND() AS rand_col
FROM ?tbl_name?
WHERE NOT id='$user'
ORDER BY rand_col
------------------
www.phpfunctions.com