Går det att få denna funktionen när man skickar mail via mail()?
"Receipt on read"
11 svar · 584 visningar · startad av Qonos
Ifrån kommentarsektionen i php-manualen:
"How to detect a bounce email
1. make sure the email you send out have the header
"Return-Path: detect-bounce@yourdomain.com\r\n",
&
"Return-Receipt-To: bounce@yourdomain.com\r\n"
Det är väl inte samma sak.
Det som stevenet föreslår är väl om man vill kontrollera om mailet inte når fram till användaren utan studsar tillbaka, inte om användaren har öppnat mailet?
precis det där var ju inte alls det jag var ute efter. bounce-grejen är sen länge fixad.
Tror inte du kan använda mail() funktionen till det eftersom den funktionen ligger i SMTP protokollet, du får bygga en egen mail-funktion som klarar det.
OK GunnarD,
det där lät ju jobbigt. iofs måste jag använda mig av en SMTP i alla fall och kan antagligen inte göra det via mail()
Så jag får väl sätta mig och googla lite på detta och se vad jag kommer fram till.. tack.
någon som vet hur man gör får gärna ge mig lite tips på vägen.
Är det ett vanligt "läskvitto" du menar? Att du får ett mail tillbaka av den andres e-postklient när mottagaren läst brevet?
I så fall är det inga konstigheter att ha med i mail(), det heter:
Disposition-Notification-To: <e-postadress>
var så jag uppfattade frågan.
tackar tydal (y), har varit ute efter samma sak.
Ahh, när jag googlade så låg detta i SMTP protokollet.
Jag har programmerat både smtp-klienter och servrar. Inte så komplicerat, för det är inte för inte som SMTP verkligen utläses =Simple= Mail Transfer Protocol. Finns inte många godsaker där.
Har läst lite på skillnaden och "Disposition-Notification-To:" ger bara att mottagaren har läst mailet (en del klienter frågar mottagaren om klienten skall skicka tillbaka ett kvitto).
Men om man lägger det i SMTP "RCPT TO" så kan man få kvitto att mailet har kommit fram (vilket inte nödvändigtvis innebär att mottagaren har läst det).
Det var det senare jag tänkte.
Btw: för några år sedan så kunde jag "snacka" SMTP flytande men är numera lite ringrostigt! :)
GunnarD skrev:
Btw: för några år sedan så kunde jag "snacka" SMTP flytande men är numera lite ringrostigt! :)
Jag jobbade ju med internetsupport förut och då fick man ju också snacka det en del. Att snacka SMTP (eller POP) med kundernas e-postklienter var enklaste sättet att felsöka.
Liten snabbrepetition för eventuella intressanter:
HELO xxx
MAIL FROM:<test@test.test>
RCPT TO:<test@test.test>
DATA
From: Vem-som-helst <en@annan.adress>
To:<test@test.test>
Subject: Test
Hello World!
.
QUIT