Är ute efter ett webb-baserat CD/DVD-arkiv som kör mot en databas. Jag skulle alltså vilja arkivera innehållet av flera hundra CD/DVD skivor mot en databas, som sedan ska vara sökbar. Det är bara namnet på filerna samt vilken skiva det ligger på som ska finnas i databasen.
Någon som vet om ett sådant system finns idag? Det borde ju nästan finnas tycker jag!
Tack. Kollade hotscripts nu, men hittade ingenting som matchade. Har även kollat sourceforge.net.
Förmodligen är det inte så jättesvårt att skapa det själv, men jag tyckte det kändes onödigt att uppfinna hjulet på nytt om någon redan kände till ett färdigt system för ändamålet.
tack. Det ska jag göra. Tanken är väl att göra ett eget om jag inte kan hitta något som är färdigt.
Svårigheten som jag ser det, är att hitta ett system för att automatiskt lägga till en dvd i databasen. Jag vill alltså läsa av hela innehållet på en skiva (katalogstruktur, filnamn etc) och sedan lägga detta i databasen. Att sedan kunna söka ur den är inte särskilt svårt.
Jag vill ju undvika att manuellt skriva in filnamn och kataloger från 241 cd-skivor och 126 dvd-skivor :)
Jobbet med att mata skivor får jag ta, men jag vill slippa mata in det manuellt.
Programvaran du refererar till verkar vara inriktat för film, music, böcker etc. Det jag är ute efter är ett system som arkiverar utan att vara inriktad på någon särskild typ av fil. Jag har allt från pdf:er, eps:er, bilder etc. Framförallt vill jag ha det webbaserat för att flera ska kunna komma åt det utan att vara beroende av ett program på datorn. Det handlar om c:a 40 man som ska ha tillgång till informationen.
Dessutom är det ju en fördel att ha datan i en mysql-databas då man själv kan styra hur man ska söka osv.
Sen är det ju ingen nackdel om det finns ett gui för att lägga till datan, som i sin tur är kopplad till en mysql-databas.
Låter som du behöver ett program som läser datan och skyfflar in i mysql databasen i förstahand, gränssnittet som ligger på webben tar ju inte många timmar att sätta ihop. Men om du hittar någon programvara som läser cd:n och stoppar in datan i mysql så är jag också intresserad :)