KosseMedlem sedan juni 2000162 inlägg Ojojoj, har då gett mig in på det hära med datbaser. Loggade in på f2s server precis som någon beskrev i tidigare inlägg och började pilla lite. Men så till saken...
Jag vill skapa en ny table vilket jag inte lyckas med. Säg att jag vill skapa en ett nytt table med två fält... Hur fyller jag då i alla alternativen för att få en fungerande kombination?
Vad ska jag välja på Attributes, null och type osv? Jag har provat jättemånga kombinationer som jag tycker borde fungera, men det är väl något jag inte förstår helt enkelt, för error meddelanden är återkommande.
Kan någon som KAN kanske hjälpa mig med att skapa ett table med två fält enligt phpMyAdmins villkor så jag har något att gå vidare på...
Tack på förhand.
stevenetMedlem sedan juni 20001 251 inlägg Hur många fält önskas och vad ska de användas till?
------------------
SteveNet - stevenet@webmarkit.net
Cogito ergo doleo.
KosseMedlem sedan juni 2000162 inlägg Ja, det spelar ingen roll igentligen. Vill bara få något som fungerar så kan jag dra mina egna slutsatser utifrån hur det är konfigurerat, typ...
Ett fält som håller reda på namn och ett annat som håller reda på telefonnummer kanske som exempel.
stevenetMedlem sedan juni 20001 251 inlägg tabell register
id, namn, telefon
id
Type: INT
Extra: auto_increment
Primary: x
Unique x.
namn
Type: tinytext
telefon
Type: int
------------------
SteveNet - stevenet@webmarkit.net
Cogito ergo doleo.
KosseMedlem sedan juni 2000162 inlägg Jaha, där ser man. Det fungerade och jag har med phpMyAdmin matat in lite uppgifter i fälten namn och telefon, det fungerar utmärkt så långt. Vågar jag fråga hur jag enklast lägger till en ny post med namn och telefonnummer och läser det poster som finns med PHP kod?
KosseMedlem sedan juni 2000162 inlägg Denna kod provade jag för att lägga till data i min databas...
$telefon="78334";
$namn="Kosse";
mysql_query("INSERT INTO register (namn, telefon) VALUES('$namn', '$telefon')");
Inga felmeddelanden printades men jag ser heller inga nya inlägg i databasen.
KosseMedlem sedan juni 2000162 inlägg Oj, vad man lär sig hela tiden.
Jag studerade andra inlägg här i forumet och förstod till slut att jag glömt att skriva in:
mysql_select_db("kosse");
Jag svarar på mina egna inlägg... Där ser man...