crisse6Medlem sedan dec. 20002 441 inlägg
ja...nu har jag då tänkt mig komma in på det där med databaser... nu undrar jag om någon skulle kunna hjälpa mig med...typ så att man kan lagra ex. recept i en databas, men hur gör man då? Typ om jag vill ha så här att ett fält i datbasen heter "Bröd" och under det ligger typ några recept på olika bröd och sedan nästa fält heter "Soppor" och där ligger då såklart lite recept på soppor osv...
Hur fixar man detta? Sedan vill jag ha typ så att folk som besöker sidan kan mata in egna recept som tex lägger sig i en eget fält i databasen som typ heter "Inskickade" osv...
Puuuhhhhh..... jag vet mycket text, men jag vill vara tydlig hur jag vill ha det :) :)
woodiMedlem sedan feb. 2000670 inlägg
Du skapar en tabell som heter recept..
create table recept (
id int(11) default 0 not null auto_increment,
category enum("Bröd","Soppa","Inskickat") default 'Bröd',
title char(30),
text text,
primary key(id)
);
Sen kollar Du i tidigare trådar här på wF så ser Du hur Du ska lagra recepten från ett formulär och sedan visa dem..
Enkelt och smidigt..
Sen kan Du ju dela upp och göra två olika tabeller för att sära på kategorier och recepten, men det är en annan sak..
------------------
woodi
Svenska FF1
www.johan-skog.nu
[Redigerat av woodi den 28 dec 2000]
men du, vadå "skapa en tabell som heter recept"? ska jag skapa ett php-dokument med den koden eller... hur menar du? (Kom ihåg att jag är nybörjare)
spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg
Du skapar en tabell i en databas... om du vill använda din databas får du se till att lära dig den. Säg vilken det är, så kanske någon kan stå till tjänst.
------------------
Jag lovar att försöka vara lite trevligare, om ni försöker vara lite intelligentare
öööhhhh????
nu har jag skapat en databas i access...som jag har döpt till recept, med följande fält:
ID och typen räknare
soppor och typen text
glass och typen text
hur gör jag nu för att kunna lägga till typ någor glass recept i fältet "Glass" ??? :q Förklara noggrant, jag är verkligen nybörjare! :) :)
woodiMedlem sedan feb. 2000670 inlägg
Crisse6
Exemplet på databasen var för mySQL och inte Access..
------------------
woodi
Svenska FF1
www.johan-skog.nu
jag har varit inne på MySQL nu.... men vilken ska man ladda ner för att få allt man behöver, och för win98?
fattar inget!
Du behöver lära dig SQL! http://w3.one.net/~jhoffman/sqltut.htm
------------------
Jag lovar att försöka vara lite trevligare, om ni försöker vara lite intelligentare
men om man inte vill använda sql då? går det inte att använda access eller :q
SQL måste du använda. Jag gissar att du tar SQL (ett språk som används för att plocka fram poster ur en databas) för SQL Server, Microsofts DBM.
------------------