Jag undrar hur man gör användarnamn och lösenordsfunktion på en sida. Jag vill inte ha en javafunktion som redirektar till t.ex rätt.htm eller fel.htm utan något annat. Förslag? Hur?
Det lättaste är att använda en databas av något slag och där lagra användarnamn och lösenord. Sen är det bara att kontrollera så att dessa stämmer. Jaja, du förstår kanske inte detta, men det här har varit uppe tidigare. Använd sökfunktionen så hittar du säkert nåt.
Om det bara ska vara till att logga in till skyddade sidor är det ju smidigast med .htaccess om du har Apache. Men det kanske är mer? (Databasen ovan är säkert bra)
Fuel, ändra rättigheterna på textfilen till 777 och $fp=fopen("filnamn.txt", "r"); till $fp=fopen("medlem.txt", "r");.
Kajus, det kan du göra med Anteckningar/Notepad. Skriv in, spara, ladda upp (ASCII) och ändra rättigheterna till 777. Om du använder WS_ftp är det bara att markera den fil du vill ändra, högerklicka och välja chmod. 777 = Owner (alla), Group (alla), Other (alla).
Ändra
<INPUT TYPE="SUBMIT" NAME="anvandarnamn" VALUE="Logga in"><BR> till
<INPUT TYPE="SUBMIT" VALUE="Logga in"><BR> på båda ställena så borde det fungera bättre. ;-)
------------------ Gislaved.net "Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker."
Inte nödvändigtvis. Men om man lägger textfilen i en katalog som kan läsas av alla så blir det förståss lätt med rättigheterna satta till 777.
Vad man bör göra är allt lägga filen med lösenorden utanför webbkatalogen. Om man har följande /home/mittnamn/www/ och i www finns min hemsida så ska man lägga lösenordsfilen i mittnamn. Då är det inte "hur lätt som helst" att komm åt den