webForumDet fria alternativet

mod_rewrite + css = :'(

4 svar · 462 visningar · startad av Troll

TrollMedlem sedan dec. 2003232 inlägg

Hejsan!

Jag vet inte om jag lagt denna tråd rätt men jag chansar på att flera av er som använder php har råkat ut för detta.

Om jag använder mod_rewrite och kör med följande:

RewriteRule ^artiklar/(.*)$ artikel.php?vad=$1

så blir det ju tyvärr så att min inlänkade css inte alls inkluderas eftersom sökvägen blir fel fast den inte borde det.

Är den enda lösningen att lösa det hela med PHP eller kan man skriva något fint i .htaccess som fixar biffen?

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Se då till att utgå ifrån webbroten när du länkar in css-filen.

<link rel="stylesheet" href="/foo/style.css" />

Jo det är ju sant men jag är lite sådär att jag har alla includes i en mapp som i sin tur består av andra mappar för olika saker. Kanske lika bra att ändr apå den vanan :)

Men en annan sak som jag klurat på väldigt mycket som jag inte alls tänkte på från början. Om jag inkluderar en meny på sidan och länkar till startsidan så här:

<a href="start/">Startsidan</a>

så kommer jag ju att ställa till det om jag klickar på samma länk 2ggr. Så den planen måste jag ju överge, så frågan blir ju då, hur bör jag sköta länkarna egentligen?

Är det hela sökvägen som gäller eller finns det något riktigt smidigt sätt att fixa det på?

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Den enklaste lösningen på problemet är att du i alla sökvägar utgår ifrån webbroten. Så om mappen start ligger i roten så inleder du helt enkelt bara med en slash istället, så kommer länken att fungera oberoende av var på din webbsite sidan inkluderas.

mvh

Mjo precis, ja jag får köra på det :) tack för tipsen!

Genererad på 381 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb