webForumDet fria alternativet

Instalations Problem

6 svar · 202 visningar · startad av rtx

rtxMedlem sedan nov. 20004 inlägg

Det här är säkert inte rätt ställe att lägga in detta på. Men jag har letat och försökt att hitta nått ställe där jag hitta ett svar, men utan resultat.

Det är så att jag håller på att sätta upp en webserver och allt går bra utom när jag ska instalera php.
Jag kör php-4.0.3pl1 och har MySQL instalerat i /usr/locla/mysql har /usr/local/mysql med i /etc/ld.so.conf också om det nu spelar någon roll. Även /usr/local/mysql/lib ligger i /etc/ld.so.conf

Packar upp filen och kör ./configure --with-mysql=/usr/local/mysql --with-apxs=/usr/local/apache/bin/apxs

Funkar mega rul. sen så kör jag make

Allt funkar mega bra där också men när den har kört make så kör den nått sorts test eller nått och då kommer:
/usr/i386-slackware-linux/bin/ld: cannot open -lmysqlclient: No such file or directory
upp. Har letat i vilken fil som har sökvägen till den filen i sig. För filen finns i /usr/local/mysql/lib Fattar inte vad det är för fel.

Vore oerhört tacksam för ett svar på vad det är för fel/vart man kan hitta ett svar eller nånting som får det att funka...

/Fredrik

------------------
rtx

RobbanMedlem sedan dec. 19992 272 inlägg

Har du (som root) kört ldconfig efter ändringen i /etc/ld.so.conf?

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Ja jag har kört allt som root och jag har kört /sbin/ldconfig efter alla ändringar.

------------------
rtx

nanneMedlem sedan dec. 19991 047 inlägg

Är det en uppgradering du gör? Isf kan det ligga massa glök från en gammal installation och sabba. Prova med att skriva "make clean" innan du gör configure. Då tar du nämligen och raderar de gamla configueringsfilerna så du vet att du får en ren installation.

Vi hade problem med det när vi skulle uppgradera GD här på jobbet nämligen.

------------------
Computer, Machine, Panzermench!

nanne.net

Japp. det är en fösta gångs install. Hade precis instalerat slack 7.1 men det funkar inte iaf. =( Well. det måste väll vara typ jag som är helt mega corrupt eller nått sånt =P får väll testa, testa, testa och testa igen =P Men tack för alla svar.

------------------
rtx

lorielMedlem sedan juli 200039 inlägg

har haft samma problem.

1. ta bort apache som installerades med slackware.

2. följ installationshänvisningarna som finns i INSTALL (tror jag) som följer med apachesourcen.

------------------
last time we mixed politics and religion
people got burned at the stake

Det har man osså gjort, altså jag har inte instalerat apache med slackware utan jag har laddat ner sourcen från deras sida. Sen har jag läst en massa filer om vad jag ska confa med för attribut osv. Har läst alla install filer och readme. Men men. jag ska prova nu igen. få se om det funkar bättre. Ska köra från scratch igen.

------------------
rtx

Genererad på 376 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb