bortglömdMedlem sedan mars 200633 inlägg
Hej,
jag håller på med en liten blogg och undrar hur man kan ska en kommentarsfunktion till den?
säg att jag har en sida som heter visablogg.php?id=54
och då vill jag att användaren ska kunna skriva en kommentar till den, hur ser en sådan kod ut? och hur känner den koden av just vilket bloggid som den ska skriva och lämna kommentaren till? någon som kan hjälpa mig?
slowMedlem sedan apr. 2004148 inlägg
När jag gjorde en kommentarsfunktion så gjorde jag helt enkelt ett fält i kommentarsdatabasen som heter typ, blogg_id som då sparar id nummret på inlägget och på så sätt kan du knyta ihop dom :) Blogg id nummret kan du plocka från parametern id!
$_GET['id']
bortglömdMedlem sedan mars 200633 inlägg
hmm, om jag har förstått det hela rätt nu så ska jag skapa en tabell i min databas med namn t.ex. comments, där jag ska spara blogg_id i en kolumn för att sedan hämta det? skulle någon kunna visa hur man gör för att lägga till blogg_id till den samt hämta ut just rätta kommentarerna till den sidan?
jag tror at jag har gjort rätt för att lägga till den men hur gör jag för att hämta rätt kommentarer till rätt blogginlägg?
säg att jag har den här koden för att lägga till information i tabellen comments
// Lagring
if (isset($_POST['addcomments'])){
$name = $_POST['name'];
$email = $_POST['email'];
$comment = $_POST['comment'];
$date = date("Y-m-d H:i");
$ip = '{$_SERVER['REMOTE_ADDR']}'
$blogg_id = $_GET['id']; //antar att man ska göra så här för att lägga till den.
$sql = "INSERT INTO comments (blogg_id, ip, date, name, email, comment) VALUES ('$blogg_id', '$ip', '$date', '$name', '$email', '$comment')";
mysql_query($sql) or die("Kunde inte lägga till kommentaren!");
header("Location: index.php");
}