webForumDet fria alternativet

Enkel hemsida att uppdatera?

PHP

4 svar · 479 visningar · startad av dude

Medlem sedan aug. 2002386 inlägg
Frågan#1

Hej hej!
Har inte pillat med hemsidor och sånt på något år nu.
Men nu är det dags, jag har ritat upp och fixat till utseendet på hemsidan. Men sen skulle jag vilja bygga upp den så att den enklet uppdateras. Tex att man kan uppdatera all text via ett formulär på webben tex... så att de som ska uppdatera informationen inte behöver kunna någon html osv....
jag misstänker att det finns en mängd sådana system redan så därför undrar jag om ni har något att rekommendera?

nånstans man kan läsa mer?

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Ta en titt på https://www.opensourcecms.com.

Där finner du publiceringssystem som är gratis, open source och gjorda för php och mysql.

I övrigt får du nog precisera dig med vilka krav du har, eftersom de flesta system varierar kraftigt beroende på vad du vill göra.

det enda jag vill är egentligen att man på varje sida ska kunna snabbt och enklet rätta till och ändra i texten. Man ska inte kunna lägga till nya sidor eller något sånt.... så en hyffsat enkelt system är jag ute efter...

det är även viktigt att det är enklet att lägga in min egna design...

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Själv har jag löst det som så att jag skapat en design och sedan stoppat in några basic php-script, som i sig hämtar data ur en mySQL-databas (ex. "hämta fem senaste posterna ur nyheter, sortera fallande, skriv ut på sidan"). Redigeringen av innehållet sköter jag direkt i phpmyadmin vilket kanske inte är den smidigaste lösningen. Minimalt med hårdkodning när struktur och kod väl är spikat vilket var det jag eftersträvade.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)