AxelMedlem sedan aug. 20001 194 inlägg
Omformulering:
Hur mönsterpassar (heter det så?) man i php? I ssi kan man ju skriva t.ex. <!-- #if expr="${HTTP_USER_AGENT} = /MSIE/" --> . Hur gör man det i php?
------------------
Axel - Kid B
[Secret info™ part two Axel brukar wF:a samtidigt som han skriver labbrapporter.]
[Redigerat av Axel den 11 okt 2000]
RobbanMedlem sedan dec. 19992 272 inlägg
Mönsterpassning? Är inte ett uttryck jag använder i.a.f. (annat än när jag tapetserar). ;)
Misstänker att det är reguljära uttryck du är ute efter?
http://www.php.net/manual/html/ref.regex.html
Ett exempel med HTTP_USER_AGENT finns på sidan ovan.
------------------
Robban < robban@lipogram.com >
Jag kanske har blandat ihop begeppen lite. Har för mig att det heter "pattern matching" eller nåt på engelska. Det jag syftar på är alltså i mitt exempel /MSIE/. :) Jepp, nu ska jag se om jag kan klura ut det här.
------------------
Axel - Kid B
[Secret info™ part two Axel brukar wF:a samtidigt som han skriver labbrapporter.]
Äh. Jag behöver lite hjälp ändå. Jag har inte sysslat så mycket med programmering och har ingen vidare koll på en del saker, som semikolon och sånt. Jaja, nu försökte jag göra nåt scrit iallafall. Såhär blev det:
<?php
if(eregi("Mac", $HTTP_USER_AGENT))
{
$browser="macstyles";
}
else
{
$browser="winstyles;
}
?>
Det tycker jag borde funka. Men det blir ett parse error efter scriptet. Jag har det i en inlänkad fil och felet inräffar på sista raden i den filen. Är det nåt datorn vill ha med inte får? *undrar* ;)
------------------
Axel - Kid B
[Secret info™ part three Axel är 1,79 m och väger 65 kg.]
RobbanMedlem sedan dec. 19992 272 inlägg
$browser="winstyles;
Du har missat ett citattecken på slutet. Annars var det ok.
Förutom att det inte nödvändigtvis behöver vara en Windows-maskin bara för att det inte är en Mac. ;)
------------------
Robban < robban@lipogram.com >