webForumDet fria alternativet

Videostream php med eferhandskoll

4 svar · 465 visningar · startad av Xeonz

XeonzMedlem sedan feb. 200638 inlägg

Hej!

Hur går man tillväga om jag har en hemsida men sedan behöver jag lägga upp videos/filmer som skall streamas direkt via webben.

Det skall fungera online i direktsändning, men det skall även gå att kolla på i efterhand för dem som inte har tiden att titta på det för momentet.

Är detta möjligt, och hur går man isåfall tillväga?

Om inte funderar vi på att lägga in filmerna på hemsidan för nedladdning, men man skall även kunna kolla på dem direkt i webbläsaren. Hur gör man detta?

Mvh

viktor

henkeMedlem sedan dec. 1999286 inlägg

Är inte helt med på vad du menar... men för att streama behöver du inte använda php men givetvis kan det vara praktiskt att använda php för att administrera det hela. Streamingen kan du, som jag antar att du redan vet om, inte göra via php utan du måste använda t ex Macromedia Flash, Quicktime, Windows Media eller Real.

tilleritovaMedlem sedan okt. 2005112 inlägg

Nu blev jag ochså nyfiken... jag har ochså funderar att streama direkt på webben... jag vet att det finns program som kan styra det hela... Jag har en egen webserver och då borde det i praktiken vara lättare att streama. Men det är frågan hur..?

mUTANTMedlem sedan mars 200533 inlägg

Det beror lite på hur du definierar ordet "streaming". Endel verkar tro att såfort du lägger upp en mediafil så är det streaming, vilket är helt fel.

Vill du streama media behöver du en media server, finns ett x antal olika. Helix (har för mig att den heter så) från RealMedia, Windows Media Server från Microsoft osv.

Microsofts lösning kör ut bl.a wmv filer (windows media video) över protokollen MMS (äldre protokollet, kör en rollover till rtsp, port 1755), RTSP (nyare protokollet, port 554) eller som nödlösning, över HTTP (om inget annat fungerar försöker den streama över http, port 80).

Nu finns Microsofts media server inbakad i windows 2000 server och i w2k3, så har du något av dessa os kan du köra igång direkt.

Du installerar helt enkelt server, publiserar media filerna ungefär som i IIS. Och kan därefter surfa till dom via t.ex mms://mindomain/mymovie.wmv eller embedda en spelare i din webbsida.

Det bör noteras att har du IIS på samma burk måste du ABSOLUT stänga av http protokollet för Media servern, annars kommer du få fin fina problem då bara en av tjänsterna fungerar.

mUTANTMedlem sedan mars 200533 inlägg

För att svara på orginalfrågan, ja det är fullt möjligt att sända live streams. Dock krävs det lite utrustning, du måste koppla t.ex video kameran till en dator som direkt encodar materialet till t.ex wmv och samtidigt publiserar det hela på media servern.

Finns en mycket bra bok om det från Microsoft Press, Windows Media Server har jag för mig att den heter. Det går även att arkivera filmerna.

För att sända "direkt" på webbsidan så embeddar du mediaspelaren i webbläsaren och connectar den till din live feed.

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)