webForumDet fria alternativet

Skivdatabas.

14 svar · 455 visningar · startad av Nilson

NilsonMedlem sedan aug. 2000168 inlägg

Precis som Nanne gjort på: http://www.nanne.net/skivor.asp så skulle jag vilja ha en skivdatabas. där skivorna typ låg i skrivna i en textfil som man sedan kunde söka och få träffar i. möjligt?
att sedan göra det möjligt att länka varje skiva till en egen sida skulle inte sitta helt fel.

------------------
<< d i g i t a l d r e a m e r >>

nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg

Jag använder mig utav en accessdatabas faktiskt.

Rent tekniskt så skulle det kunna gå att söka i en textfil men det skulle bli förbannat jobbit att koda. Vilket jag tycker är helt onödigt när man kan använda sig av enkla databaskopplingar

------------------
Fatal Error: Call to undefined function:
brain() in ./self.php on line 1

nanne.net

men måste det vara i asp?

------------------

woodiMedlem sedan feb. 20001 270 inlägg

Nilson
Ohnej, det är enklare i PHP! Men som Nanne säger så är det dels enklare att skriva koden för en databaskoppling samt att det går bra mycket snabbare att söka via en databas också! :)

------------------
woodi

Svenska FF1
www.johan-skog.nu

jag fick uppfattningen att nanne gjort det i asp. men då kanske jag kan få nannes lösning om den är i php då eller?

------------------

Nilson
Öhhh, Du undrade om lösningen var tvungen att göras i ASP, och jag svarede Nej!

Nannes lösning är helt riktigt gjord i ASP!

------------------
woodi

Svenska FF1
www.johan-skog.nu

PHP versionen släpper jag inte än. Den är nämligen mitt första försök att göra klasser vilket jag förstått inte direkt är något man ska sätta sig in i som nybörjare.

Men sätt dig ner och tänk igenom hur du vill åstakomma. Skriv ner fält i tabellen. Hur stora de ska vara etc. etc. Efter tag så inser du att en skivdatabas inte är svårt att göra.

------------------

nanne.net

Jasså, så Nannemannen tänker lära sig klasser!
Tyvärr har man väl inte sååå stor användning av dem i PHP, men de är roliga att göra! :)

------------------
woodi

Svenska FF1
www.johan-skog.nu

Haha... jag har faktiskt kommit på både ett och annat man kan använda dom till. I min skivdatabas så har jag t.ex. sparerat PHP koden (klassen) från HTML koden. Fruktansvärt bra. När man ska ändra design så flyttar man bara om i klassanropen istället för att gå in i PHP koden och ändrar HTML koden man kör echo på.

Just nu gör jag och backman en WAP demo i XML & PHP av eldata. Spana in vetja.

------------------

nanne.net

men om ingen har en php-lösning på problemet så är det inte intressant.

------------------

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Om du kör med en textfil så lagrar du förslagsvis posterna separerade med ett pipe-tecken (|).
Det är dock inte så väldigt effektivt, om du har möjlighet att använda en databas så skall du absolut göra det!

T.ex:

Artist&#0124;Skivtitel&#0124;Format&#0124;Antal spår&#0124;Kommentar&#0124;Bild URL

Varje rad i textfilen representerar en skiva. Textfilen kan t.ex se ut så här:

LOK&#0124;Sunk 500&#0124;CD&#0124;11&#0124;Bra skiva!&#0124;/bilder/sunk500.jpg
Barry McGuire&#0124;Eve Of Destruction&#0124;12&#0124;CD&#0124;En klassiker&#0124;/bilder/eve.jpg
Sepultura&#0124;Roots&#0124;16&#0124;Tung brasiliansk metall&#0124;/bilder/roots.jpg

När du ska göra en sökning så får du läsa in filen och "explodera" den så att en array skapas med de |-separerade värdena:

$fd = fopen ("skivor.txt", "r");
	while (!feof ($fd)) {
    $content = explode("&#0124;",fgets($fd, 4096));
	}
	fclose ($fd);

Denna kod läser in varje rad i filen, en efter en. En sökning i en stor textfil är med andra ord inget vidare effektiv.

I loopen så kan du greja och dona bäst du vill, i $contents[0] ligger artistens namn, i $contents[1] skivtiteln osv.

------------------
Murphy's Law of Thermodynamics:
Things get worse under pressure.

men om ingen har en php-lösning på problemet så är det inte intressant.

Klart att det är intressant. Det är ju bara att sätta tänderna i det och lösa det själv. Man kan inte få allt här i världen.

------------------

nanne.net

SimpaMedlem sedan aug. 20002 992 inlägg

Okej nu kommer swey säkert att hacka på mej :)

men tack sgtpepper, för den braiga beskrivingen, dom flesta skriver inte in vad det är du gör, utan bara koden, men iafa tack för den BRA beskrivngen.. :)

har nämligen också letat efter något liknade, men nu behöver jag inte leta längre :) tack!

------------------
Simpa - På väg mot Topp 25 .

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Det var så lite så :)

------------------
Murphy's Law of Thermodynamics:
Things get worse under pressure.

svar till nanne:
jo, visst. Så kan man juh tycka. men så ska man först ha kunskaperna för att klara det också. och om man vara är ute efter lite smågrejer känns det lite onödigt att lära sig. men jag ska kanske sätta mig in i ämnet snart. får se.

------------------

262 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
139 ms — hämta forumlista (db)
121 ms — hämta statistik (db)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)