Jag vill kunna sumbitta data, så som nyheter, till en sida. Jag vill då kunna fylla i ett formulär som submittar detta å sen skall man kunna lägga en sträng på den sidan man vill att det skall hamna. så att man tar typ headern av nyheten å lägger på ett ställe och texten på ett annat. Typ som att man anänt en table och vill ha det på olika ställen... nån som kan hjälpa mig ?
Nyhets Inlägg ...
5 svar · 255 visningar · startad av startail
Har precis börjat med PHP, så som den nybörjare jag är så skulle jag först gjort ett formulär som skriver till en textfil och bakar in htmltaggar i den så att headern får tex fet stil osv. sen skulle jag använt serverside includes för att läsa in textfilen där jag vill ha den.
är jag ute och cyklar?
Du kan lika gärna använda PHP för att inkludera den filen sen.
Detta görs med include()
------------------
få, färre, färst
jag och min hemskt dåliga PHP Vana kan inte riktigt i skallen räkna ut hur man gör detta =\ jag vet. jag e seg som deg. men vadå. nån som typ har lust å hjälpa mig att förklara hur jag får vissa strängar på vissa ställen i text filen att hamna på olika ställen ? (Och säg nu inte bara, "Men använd include()" ...
Den som känner sig manad kan juh hjälpa mig med det den orkar ... så kommer jag säkert kunna ta mig fram lite själv oxå. men det e en liten puff i PHP jag behöver... tack //max ;)
Hmm, du vill alltså inte lägga in hela textfilen på samma ställe på din webbsida?
Stämmer detta eller har jag fattat fel?
När det gäller din dåliga PHP-vana (som du själv uttryckte det ;)) så kan jag rekommendera att du läser en introduktion till PHP. Det finns en liten nybörjarkurs på www.redhat-linux.com
Den är på svenska dessutom :)
------------------
få, färre, färst
Presis. Jag vill ha en "news_header" och en "news_text". Som jag kan lägga på olika ställen ( i en table ).
Jag vill att det skall läggas till i en txt fil. Fattar inte SQL ännu.
//Max