webForumDet fria alternativet

Istället för HTTP_REFERER?

3 svar · 322 visningar · startad av jme

jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg

Hej.

Jag har läst att HTTP_REFERER bör undvikas då vissa brandvägg plockar bort den och att den kan förfalskas (spoof).

HTTP_REFERER hade annars varit ett trevligt sätt att få användaren att returneas till den anropade sidan.

Hur löser ni detta, utan att använda HTTP_REFERER?

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag löser det genom att klicka på back-knappen i browsern. Fast det är ju på klientsidan förstås. Men det är ju inget fel i det. Då är det upp till mig vart jag ska någonstans. Du behöver inte tänka ut något sådant åt användaren. Det intressanta med HTTP_REFERER är väl egentligen att se vilka sidor som länkar till en.

jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg
  1. Användaren försöker nå en resurs som är lösenordsskyddad. Systemet skickar personen till login-sidan och efter en lyckad login så transporteras användaren till den sidan han/hon ville nå.

2. En admin kan radera en artikel antingen genom att klicka på "ta bort" länken brevid artikeln eller så kan han/hon ta bort artikeln genom själva admin-gränssnittet och efter det skall han/hon skickas tillbaks (japp, kan uppstå visa problem).

Detta är bl a vad jag vill få gjort. :)

henkeMedlem sedan dec. 1999286 inlägg

Du kan t ex skicka med en referer i qeury stringen. T ex "login.php?referer=sidan.php". När användaren är framgångsrikt inloggad skickar du användaren till den sida som finns i referern.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)