SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg Hej,
Detta är en fråga rörande "caching" av PHP-sidor.
När jag har en PHP-sida vill jag att den ska laddas om varje gång sidan blir besökt. Eftersom innehållet är olika varje gång skulle det inte se bra ut om IE lagrade sidan och visade en gammal sida istället. Nu vill jag dock inte att det ska gälla när man bläddrar mellan sidorna med bakåt- och framåt-knapparna. Men som det är nu så laddar IE om sidan även då. Det gör att det kan ta evigheter att bläddra fram och tillbaka mellan sidorna.
Går detta att lösa på något sätt? Jag vill alltså att sidan ska laddas om när man klickar på en länk till sidan men inte när man bläddrar mellan sidorna i webbläsaren. Detta anser jag är en självklarhet men jag har aldrig lyckats med det. Antingen lagrar IE en gammal version av sidan eller så laddar den alltid om sidan.
Detta är kanske ett problem specifikt för IE. Men eftersom det inte finns något IE-forum och det är PHP jag använder så frågar jag ändå här.
------------------
- Swey
Bäst, vackrast, styggast...
[Redigerat av Swey den 23 sep 2000]
Lägg till en slumpmässig sträng på länken så kommer IE att ladda sidan när man klickar på länken, men inte när man går fram / tillbaka.
Nånting sånt här:
<a href="hej.php?rand=<? print rand(0,10000); ?>">klicka här</a>
------------------
Murphy's Law of Thermodynamics:
Things get worse under pressure.
SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg Tack men nu menade jag samtliga av mina sidor alltså.
------------------
- Swey
Jo, men det funkar ju på samtliga sidor, om än lite krångligt. Sätt en "dummy"-variabel till ett slumpvärde på alla länkar som du visar.
Antagligen så bygger du upp de flesta länkar dynamiskt och då är det ju inget större jobb.
------------------
Murphy's Law of Thermodynamics:
Things get worse under pressure.
SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg Ja, men går det inte att lösa med http på något sätt?
Cache-Control: nånting
------------------
- Swey
stevenetMedlem sedan juni 20001 251 inlägg Cache-control: no-cache
------------------
SteveNet - stevenet@webmarkit.net
Stjäl inte mer än vad du kan bära, staten hatar konkurrens.
SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg Jag är antagligen för otydlig.
Antingen lagrar IE en gammal version av sidan
Detta inträffar när Cache-Control inte är definerat. Då blir IE förvirrad när en ny version av sidan kommer och visar en gammal version när man bläddrar bland sidorna med bakåt och framåt.
eller så laddar den alltid om sidan.
Det är alltså när jag använder "Cache-Control: no-cache" som detta inträffar.
Antar att mitt problem är en bugg i IE.
------------------
- Swey
KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg Jag har exakt samma problem. Sidan laddas inte om helt enkelt.
------------------
Kim Halderot - med rätt att snora
RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg Prova med att sätta en Expires: ... header där tiden är satt lagom lång tid frammåt (tio minuter t.ex. - har för mig att IE får problem om du sätter allt för kort tid, så du får prova dig fram). Läs mer i specifikationen för HTTP/1.1 (14.21).
------------------
Robban < robban@lipogram.com >