Hej,
Jag ska skicka ut ett e-postbrev till mina medlemmar. Jag har gjort iordning ett php-skript som loopar igenom databasen och hämtar respektive användares e-postadress. Nu undrar jag om det kan uppstå problem om man skickar för många e-brev samtidigt?
Någon med erfarenhet som vet? :)
lillebror skrev:
Hej,
Jag ska skicka ut ett e-postbrev till mina medlemmar. Jag har gjort iordning ett php-skript som loopar igenom databasen och hämtar respektive användares e-postadress. Nu undrar jag om det kan uppstå problem om man skickar för många e-brev samtidigt?
Någon med erfarenhet som vet? :)
Beror väl på hur många "många" är?
50 st
Jag har aldrig gjort ett sådant här utskick förut så jag vet inte vilka fallgroparna är. Hittils har jag bara angett min egna e-postadress. Då har det fungerat bra.
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg Det största problemet är väl om man har såpass många mail att skicka, så det tar så långt tid så man får timeout.
mUTANTMedlem sedan mars 200533 inlägg Enligt php.net
Note: It is worth noting that the mail() function is not suitable for larger volumes of email in a loop. This function opens and closes an SMTP socket for each email, which is not very efficient.
For the sending of large amounts of email, see the PEAR::Mail, and PEAR::Mail_Queue packages.
Jag har listor som håller ca 100 personer idag som får via mail(), men det är kanske mer intressant att fundera över serverhotellet om det klarar av att skicka ut. Vissa gör inte det. De klarar inte ens ett pga överbelastning.
Tack för era synpunkter. Ska titta närmare på PEAR::Mail, and PEAR::Mail_Queue packages.
nkrantzMedlem sedan apr. 2002830 inlägg Då jag har använt mail() för att skicka ut stora mängder mail så har jag skickat kanske 20 stycken i BCC, sedan gjort en sleep på nån sekund och kört igen. Har fått iväg till ca 1000 personer utan problem. Det tar dock lite tid :-)
// Nippe
Det är helt lunkt att ta 50st. mail() kan klara några hundra st. Men det tar tid som sagt. Du kan använda batch, dvs skicka mail i rundor. 50st / runda eller liknande.