ikarosMedlem sedan juni 2000114 inlägg Hej!
Jag har en sessionvariabel som sätts till användarnamnet och id-numret när någon loggar in.
Jag har sedan en fil som jag includar med absolut sökväg, vilket gör att jag itne kommer åt värdet på sessionvariabeln i include-filen. Vet någon hur jag kan komma runt detta, det är oerhört irriterande.
Jag kan inte ha relativ sökväg till includefilen eftersom jag includar den från flera filer i olika kataloger.
Tack på förhand.
------------------
Micke Karlsson / Teknikchef / enjoymedia AB / Sthlm
RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg Gärna lite kodexempel. Förstår inte alls hur du menar.
------------------
Robban < robban@lipogram.com >
ikarosMedlem sedan juni 2000114 inlägg ok.
Här includar jag en fil.
<?php
include("http://$HTTP_HOST/includes/topmeny.phtml");
?>
I filen topmeny.phtml vill jag komma åt värdet på en sessionvariabel. Men det går konstigt nog inte. Däremot kan jag göra det i andra filer som jag includar med relativ sökväg, t.ex:
<?php
include("includes/botten.phtml")
?>
Det är ju likadant med vanliga variabler. Alltså, om man includar med relativ sökväg så kommer man åt variblerna som sätts innan include-raden, men inte om man använder absolut sökväg.
ex.
$var = "hej";
include("fil.php");
fil.php:
echo $var; // skriver ut "hej".
använder man däremot absolut sökväg måste man göra såhär:
$var = "hej";
include("fil.php?var=$var");
fil.php:
echo $var; // skriver ut "hej".
Hoppas jag är tydlig nog. Svårt att förklara.
------------------
RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg Beror på att du inte alls använder en absolut sökväg, utan en URL. Använd en lokal, absolut sökväg så fungerar det.
Inkluderar du en URL så körs PHP-scriptet innan det inkluderas, så allt som syns är resultatet - inte själva PHP-koden. Och följdaktligen så kan inte PHP veta något om de eventuella variabler som finns i topmeny.phtml (allt PHP ser är det som skrivs ut).
------------------
Robban < robban@lipogram.com >
ikarosMedlem sedan juni 2000114 inlägg Tack!
Jag kör nu en
include("$DOCUMENT_ROOT/includes/topmeny.phtml");
istället, och det funkar utmärkt! Du anar inte hur mycket detta underlättar! TACK TACK TACK!!
*jublar*
------------------