Vad är det som är så bra med PHP? Är det för att alternativet är m$, eller går det snabbare, eller vad?
varför PHP... och inte asp, asp.net etc.
9 svar · 860 visningar · startad av fyffesbananer
PHP har bra stöd för MySQL som är gratis.
ASP och ASP.NET brukar man ha SQL till och det kostar.
Jag tycker inte att du kan jämföra ASP och PHP med ASP.NET då det är ganska så stor skillnad.
Så om du funderar på att lära dig något språk så skulle jag rekommendera php om du är helt nybörjare eller gå direkt på ASP.NET
Fördelen med php är att det är ganska enkelt att lära sig och att du inte behöver lägga ut pengar på programvara och någon databas.
Jag är väl hyfsat ny trots att jag pysslat en hel del med asp.net på sistone. Det är lite därför jag undrar, mina grejer i asp.net känns ganska sega (jaaa....beror väl på att det är tokkodat..men ändå..). Hanteringen av klientkontroller är trevlig, databashanteringen är inte heller så jobbig (men troligen ineffektiv.. :-), liksom gridds o sånt ).. men alltid när man är på php-drivna siter eller forum etc. tycker jag det går mycket snabbare!!! Fast, jag använder mig ju bara av sunkiga gratisalternativ för hostning och domän..så..beror kanske på det också.
Alltså, rätt kodat går asp.net lika snabbt som PHP/ASP..om vi försöker jämföra?
PHPs syntax liknar vanliga programsspråks som C, Java, ... i mycket högre grad än vad ASPs syntax gör. Så om man är van att programmera i dessa språk är PHP-koden mer intuitivt lättläst. :)
i mycket högre grad än vad ASPs syntax gör
Det beror ju helt och hållet på vilket språk man väljer att koda ASP i. JScript-exempel:
<%
while (!objRS.EOF) {
if (1==2) {
Response.Write("Do stuff!!!");
// Annan jscript-kod
}
objRS.MoveNext();
}
%>
@nders skrev:
<% if (1==2) { } %>:q Varför inte if (false), finns inte false?
Jodå, det var bara ett syntaxexempel. :)
Har själv nu övergått helt till PHP + MySQL efter att ha utvecklat ASP + MSSQL sidor pro i över 5 år. Så kan bara uttala mig om PHP vs classic ASP skillnader.
* ASP's include funktioner är totalt bristfälliga, medans PHP's är riktigt bra.
* PHP's grundstöd för mysql är bättre än ASP's.
* PHP har allting som man kan tänkas behöva redan inkluderat, eller gratis. Medans med ASP måste man alltid betala extra för allt.
* PHP känns (enligt mig) mer logiskt och strukturerat än ASP.
* Har du kontroll över servern kan du ställa in exakt hur PHP ska bete sig, vilket du inte kan i ASP.
* PHP's sessionhanterare är bra mycket bättre och mer logisk än ASP's.
* PHP 5 har fullt stöd för objekt orienterad programering, vilket underlättar en hel del.
Nu är det lite unfair att jämföra ASP mot PHP då uppdateringen av ASP avstannade med 3.0. Men det är några bas skillnader.
Den största anledningen till att jag inte valde ASP.NET är Microsoft. Avskyr skyhöga licenskostander.
Så to be honest, ska du börja med något nu? Så är Classic ASP inte ett option, är ASP.NET eller PHP som gäller.
Lite kluven dock hur speed skillnaderna är. När jag först bytte till PHP översatte jag en ASP sida, med samma databas från ASP till PHP. Sidan hade 6 querys mot databasen, ASP sidan snittade på ca 2.4 s medans PHP sidan snittade på 0.2 s. Så vette fan.
Men generellt, har du välskriven och optimerad kod, rätt databasdesign, välskrivna sql querys och bra hårdvara/lina så ska det inte finnas några direkta märkbara skillnader i fart.
php är ju även plattformsoberoende i större utsträckning än ASP (finns väl tredjepartsförsök från SUN men allt är väl inte med där va?).
Detta betyder ju att chansen är större att du slipper ändra allt för mycket i PHP koden om du vill migrera till något annat webhotell/webserver som kör ett annat OS.
Det är som sagt stora skillnader i php och asp och man kan igentligen inte jämföra de. Det enda man kan säga är vad man gillar och inte gillar med de programmerings språken men det är personers åsikter och alla har inte samma. Någon kanske älskar asp.net och rekommenderar det till dig, men när du provar det hatar du det och kör med php ist. Man får prova sig fram :)