webForumDet fria alternativet

Visa bara aktuella poster

3 svar · 335 visningar · startad av casca

cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Har en databas med poster, och tanken är att det ska finnas en sorts kalendergrej, men jag har noll koll på date(); och liknande funktioner.. Nån som orkar hjälpa? :)

Tabellen består av ett antal fält, varav ett innehåller ett datum i formen YYYY-MM-DD.

1. Hur plockar jag ut alla poster med dagens datum + de kommande? (Dvs ignorera gamla poster.)

2. Hur gör jag en "arkiv-funktion" som t.ex plockar ut alla poster från förra månaden?

Djupt tacksam för all ev. hjälp. Deadlinen kryper sig närmre.

aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg

casca skrev:

Har en databas med poster, och tanken är att det ska finnas en sorts kalendergrej, men jag har noll koll på date(); och liknande funktioner.. Nån som orkar hjälpa? :)

Tabellen består av ett antal fält, varav ett innehåller ett datum i formen YYYY-MM-DD.

Se till att ge datumfälten typen DATE i databasen. Då kan du använda SQLs funktioner för att få ut det du vill.

1) Hur plockar jag ut alla poster med dagens datum + de kommande? (Dvs ignorera gamla poster.)

$today = date('Y-m-d');
$sql = "SELECT * FROM Tabell WHERE DatumKol >= '$today'";
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

http://dev.mysql.com/doc/refman/4.1/en/date-and-time-functions.html

1. SELECT * FROM din_tabell WHERE datum >= CURDATE()

2. Finns väl flera sätt, men det här funkar:
SELECT * FROM din_taball WHERE datum >= CONCAT(EXTRACT(year_month FROM DATE_SUB(CURDATE(), INTERVAL 1 month)), '01') AND datum < DATE_ADD(CONCAT(EXTRACT(year_month FROM DATE_SUB(CURDATE(), INTERVAL 1 month)), '01'), INTERVAL 1 month)

Enklare sätt kan finnas eftersom jag inte använt Mysql:s datumfunktioner tidigare :-)

cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Oh, sweet :) Två svar efter 18 minuter. 00:01 på en tisdag. Världsklass! :D

Tackar och bockar. Till bägge två, men jag får bara markera ett inlägg. :( ;)

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)