QazMedlem sedan feb. 2000211 inlägg Har nu under en tid försökt att komma på ett sett att skapa små bilder på server sidan av jpg bilder mha php. Jag har förstått hur det går att göra med gif bilder mha ImageGif() frågan är hur gör jag med jpg bilder?
Jag har hittat lösningar som baseras på ImageMagick paketet, men jag tror inte att detta finns på "min" server. Är det nån som kan ge ett litet kort exempel eller hänvisa till en ny sida?
woodiMedlem sedan feb. 20001 270 inlägg Följande kan Du använda dig av för att skala ner JPG bilder:
$siz="-xsize 150";
system("/usr/local/bin/djpeg /webroot/html/upload/bild/$bildnamn | ".
"/usr/local/bin/pnmscale $siz | ".
"/usr/local/bin/cjpeg >/webroot/html/upload/bild/$bildnamn_small");
DJPEG - Decompress JPEG
CJPEG - Compress JPEG
PNMSCALE - Skalar ner bilden till önskat värde
------------------
Svenska FF1
www.johan-skog.nu
/W*
[Redigerat av woodi den 24 mar 2000]
woodiMedlem sedan feb. 20001 270 inlägg För GIF är det nog bättre att använda sig av följande kommandon istället för ImageGif:
giftopnm
pnmscale
ppmquant
ppmtogif
------------------
Svenska FF1
www.johan-skog.nu
/W*
QazMedlem sedan feb. 2000211 inlägg Med gif så finns inget problem, då använder jag GD.
Tyvärr woodi så funkar det inte. Allt som händer är att det skapas en tom fil med angivet namn.
Några fler förslag?
woodiMedlem sedan feb. 20001 270 inlägg Qaz
Skapas en tom bild!?
Det fungerar alldeles utmärkt för mig..
Det är ju dock inte säkert att sökvägen till programmen är /usr/local/bin/ för dig..
Kör en which pnmscale så får du reda på sökvägen..
Lycka till! Men som sagt, koden fungerar, för jag använder den själv till "tumnagelsskalning" av JPEG bilder! :)
------------------
Svenska FF1
www.johan-skog.nu
/W*
QazMedlem sedan feb. 2000211 inlägg hmmmm hittade problemet kan man säga..... ingen pnmscale finns............ varför ska denna värd vara så elak mot lilla mig :(
Finns det möjlighet att mha GD skala en jpg? Jag har för mig att GD bara stödjer png och i de äldre versionerna gif.
woodiMedlem sedan feb. 20001 270 inlägg Vad har Du för värd!?
Som Du säger så hanterar bara GD PNG och GIF..
------------------
Svenska FF1
www.johan-skog.nu
/W*
stevenetMedlem sedan juni 20001 251 inlägg Nu dras denna diskussionen upp igen...
Hur gör jag för att skala ner bilderna till en fast höjd och bredd?
Jag har inte GD eller ImageMagick.
------------------
SteveNet
Notera: Funktionen för Signatur är för tillfället påslagen.
nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg Typ ja.. Mitt webhotell kör ju PHP på NT och jag behöver själv komma på nåt för att minska bilder. Enligt PHP manualen så är det ju inte säkert att köra GD bibloteket under IIS och de har väl inte lust att installera andra special program just för mig. :(
------------------
Can you tell a 3 year old what a slow modem is?
nanne.net