peterMedlem sedan dec. 1999116 inlägg hallå...
jag har nyligen börjat med php och nu behöver jag lite hjälp....
när jag skriver in en text i ett formulär och sedan skickar det till en mysql databas så vill jag att radbrytningarna inte ska försvinna....
nån som fattar vad jag menar?
jag vill altså att radbrytningarna ska finnas när jag presenterar innehållet i databasen...
hoppas nån fattar och kan hjälpa mig...
//.peter
[Redigerat av peter den 23 jul 2000]
KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg En radbrytning i ett formulär betecknas som \n i databasen.
Gör helt enkelt så här innan du skriver in i databasen.
$meddelande = ereg_replace("\n", "<br>\n", $meddelande);
Då lägger den till en <br>-tagg också.
SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg Använd ALDRIG ereg_replace om det inte är reguljära uttryck du ska använda. Använd istället str_replace.
För just detta ändamål finns det faktiskt en funktion som fixar detta. nl2br heter den.
------------------
- Swey
Projekt wF PHP
KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg Varför ska man aldrig använda ereg_replace?
SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg
str_replace
(PHP3 >= 3.0.6, PHP4 )
str_replace -- Replace all occurrences of needle in haystack with str.
Description
string str_replace (string needle, string str, string haystack)
This function replaces all occurences of needle in haystack with the given str. If you don't need fancy replacing rules, you should always use this function instead of ereg_replace().
antagligen för att str_replace är snabbare
nl2br är antagligen ännu snabbare ;)
------------------
- Swey
Projekt wF PHP
KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg ok, men nl2br känns faktiskt som en lite onödig funktion egentligen.
Den behövs ju egentligen inte (ungefär som många andra funktioner) :)
SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg är det inte så att nl2br både ersätter \r\n och \n?
Nä, det gör den inte. Onödig funktion :)
------------------
- Swey
Projekt wF PHP
[Redigerat av Swey den 23 jul 2000]