SebrocMedlem sedan juni 200023 inlägg Jag gör en gästbokstjänst med hjälp av MySQL...allt är klar utom själva inskmrivningen. jag signerar gästboken emd koden:
$link = mysql_connect("localhost", "", "") or die("OpenDB");
mysql_select_db("Gastbok", $link) or die("OpenDB");
mysql_query("Insert Into inlagg Values('$Namn', '$Epost', '$Hemsida','$Kommentar')");
Hur gör jag om jag istället vill att den nya row:en som läggs till ska komma överst i tabellen...inte lägga till underst utan överst så att de nya inlägget är högst upp?
------------------
Sebroc
PhOrPhErMedlem sedan feb. 20002 059 inlägg
Hur gör jag om jag istället vill att den nya row:en som läggs till ska komma överst i tabellen...inte lägga till underst utan överst så att de nya inlägget är högst upp?
Det gör du inte... :e
Normalt så brukar man använda en id kolumn som automagiskt genererar unika id-nummer för varje record.
Dvs. det senaste inlagda får det högsta id-nummret.
För att sen hämta från databasen så att det senaste inlägget hamnar längst upp så använder du ORDER BY.
Typ:
SELECT * FROM inlagg ORDER BY id DESC
------------------
- Erik Hellström -
http://3d.burken.nu
RyzzenMedlem sedan mars 2000279 inlägg Är det inte enklare att köra med typ timestamp eller datetime..
Du får du datum oxo och kan sortera efter det som i PhOrPhEr exempel.
En sak till.. Använd id kolumn... Brukar alltid vara bra att ha i databaser.. Sätt den till auto increment. Så gör varje post ett unikt numer automatiskt