webForumDet fria alternativet

Kakor...

5 svar · 586 visningar · startad av Sebroc

SebrocMedlem sedan juni 200023 inlägg

Jag använder en cookie som jag sparar som:
setcookie("ONLINE","TRUE");
för att skriva ut:
print $ONLINE
detta funkar fint, om de ligger i egna filer...jag har en fil som läser och skriver en fil, och när jag lägger in raden setcookie där, så skrivs inget till den. den funkar alltid att läsa, men inte spara..varför?...lägger jag den i en ny fil så funkar det fint...

------------------
Sebroc

SweyMedlem sedan apr. 20002 000 inlägg

Förstår inte vad du menar.

------------------
/mvh Swey

Programmera PHP

jag skapar en cookie, vi kan kalla den 'Swey'...Lagrar ett värde...sedan om jag vill läsa cookien går det bra..MEN om jag använder en header() i samma scriptfil som jag sparar cookien i, så sparas den inte...typ:

setccokie...
header("Location: blablabla.php");

då funkar inte cookien i "blablabla.php"...men om jag därimot använder den från samma dokument som den skrevs i eller om jag tar bort header() så funkar de...
varför?

------------------
Sebroc

Kan även lägga till att om jag använder meta-refresh i slutet på scriptet för att gå till den nya sidan där cookien läses in så funkar de..men inte om jasg tar mig dit me header()..då sparas inte kakan

------------------
Sebroc

SweyMedlem sedan apr. 20002 000 inlägg

Om du går till http://www.php.net/manual/function.setcookie.php
och kollar i kommentarerna så står det

Don't try to setcookies and then do a header("Location: xxx") in the same go. IE4 (at least) sees the location field (which is ALWAYS before the cookie setting headers) and goes for it, never setting the cookies(?).

Detta stämmer för samtliga webbläsare. På samma sida finns det en hel hög med tips på hur man kan gå runt detta. Det enklaste är att använda t.ex. meta refresh.

------------------
/mvh Swey

Programmera PHP

woodiMedlem sedan feb. 2000670 inlägg

Kom i håg att Du måste göra kakans variabel global om Du är inne i en funktion! Annars får Du inte fram värdet ur kakan.

global $kakan;

------------------
woodi

Svenska FF1
www.johan-skog.nu

Genererad på 382 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb