Har PHP stöd för detta fenomen?
När jag söker efter filer vill jag inte visa några dolda.
------------------
/mvh Swey
9 svar · 455 visningar · startad av Swey
Har PHP stöd för detta fenomen?
När jag söker efter filer vill jag inte visa några dolda.
------------------
/mvh Swey
Under unix är det bara att kolla om filnamnet börjar med en punkt.
Under Windows kan det nog vara värre. Har i.a.f. inte sett någon sådan funktion.
------------------
Robban < robban@lipogram.com >
Skulle vara bra om PHP tänkte lite mer på oss Windows-användare :l
------------------
/mvh Swey
Varför då? Jag gillar verkligen inte när folk kör NT-servrar. Tacka vet jag UNIX-servrar. Dom fungerar smärtfritt med alla FTP-program.
------------------
Och kom ihåg, det är inte killen i filmen som har skrivit brevet...
Tja, PHP tänker i.a.f. mer på Windows-användare än vad ASP tänker på Unix-användare. ;)
Är väl ingen hemlighet att den största gruppen PHP-användare finns i Unix-lägret, och då är det kanske inte så konstigt att PHP i första hand är anpassad för dem. Filhanteringen skiljer sig ju ganska betydligt mellan Windows och Unix, så för att få full funktionalitet under Windows skulle det nästan krävas en helt Windows-anpassad PHP-version (inte bara en porting från Unix-versionen).
------------------
Finns det inga attribut för filerna i *nux?
Jag tycker inte alls som Kim. PHP är en fröjd på Windows NT-maskiner jämfört med ASP. Det är ju bra att PHP finns för Windows men jag tycker allt som fungerar i *nix också ska fungera i Windows. Så är inte fallet idag.
------------------
/mvh Swey
Nej, det var ju en sanning i alla fall. Det är nog ganska medvetet att saker från andra operativsystem inte fungerar i Windows.
Billan vill väl ha alla sina miljoner användare för sig själv och inte dela dom med någon annan. :l
------------------
Och kom ihåg, det är inte killen i filmen som har skrivit brevet...
Robban,
På vilket sätt är filer som börjar på punkt dolda?
Det enda sättet är väl
if( $file[0] == "." )
?
Och det fungerar ju på Windows också. Fast det är inte precis någon standard.
------------------
/mvh Swey
En punkt i början av fil/katalognamnet indikerar i Unix att filen inte skall visas vid normala listningar (t.ex. med 'ls'). Så .htaccess är alltså en "dold" fil, just för att filnamnet börjar med en punkt.
------------------