webForumDet fria alternativet

Synkronisera databasstrukturer

PHPur PHP

2 svar · 458 visningar · startad av Gislaved

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg
Frågan#1

Nu vet jag inte riktigt om jag hamnar mitt i prick med detta inlägg, det inkluderar lite av varje. Flytta gärna tråden om den passar bättre någon annanstans.

Jag sitter ofta med en lokal utvecklingsserver, eventuellt en testserver och en server som körs i skarpt läge. På alla körs mysql och php.

Mitt problem är nu om jag jobbar lokalt på min utvecklingsserver och gör förändringar i databasstrukturen så måste jag även gå in manuellt och göra förändringarna på databaserna i de andra servrarna. Att radera all data och bara läsa in allt från strukturfilen går inte eftersom jag vill ha kvar informationen som ligger i databasen.

Jag funderar på att skriva något slags synkroniseringsscript, men det kanske finns smidigare lösningar?

Medlem sedan juni 2000114 inlägg

Detta problemet hade jag också, med PostgreSQL som databas. Jag har gjort ett php-skript som visar skillnader mellan databaserna och där man kan välja att föra över ändringen.

Annars har EMS ett verktyg för detta, men det kostar pengar och finns bara för Windows.
http://sqlmanager.net/en/products/mysql/dbcomparer

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Att lösningen kostar pengar är inga problem. Att det bara körs på Windows är däremot ingen höjdare.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)