webForumDet fria alternativet

Helskumt 404-Fel

19 svar · 704 visningar · startad av lillebror

lillebrorMedlem sedan apr. 20041 597 inlägg

Hej,

Jag har ett synnerligen märkligt problem.

I min portal har jag en funktion där man kan lägga till/ta bort en en medlem i en kontaktlista. Om jag väljer att gå in i en användarprofil fungerar funktionerna precis som de ska. En användare kan läggas till respektive tas bort genom filerna addcontact.php?uid= och deletecontact.php?uid=

När jag anropar samma funktioner i forumet får jag ett 404-fel. För att en användare skall komma tillbaka till rätt sida då en funktion anropas lagrar jag senaste besökta sidan i en sessionsvariabel som jag i slutet av en funktion stoppar in i en redirect. Detta fungerar vanligtvis bra. I forumet gör det inte det upptäckte jag.

Dessa två php-filer finns ju bevisligen så jag förstår inte varför jag får 404?

Någon som har några tips eller egna erfarenheter av detta? Jag upplever att detta problem tillkommit sedan jag lade in mina egna fel i .htaccess på servern.

Det slog mig just att det är i php-filen som visar en tråd som felet uppstår. Jag tror helt enkelt inte att jag får med mig hela sökvägen för tråden i sessionsvariabeln innan funktionen i addcontact körs.

När jag kollar vad $_SESSION["activepage"] innehåller så får jag följande --> http://www.flygfyren.nu/forum/showthread.php?threadID=284&forumID=16. Det stämmer med aktuell tråd.

När jag sedan skriver ut sessionsvariabeln i funktionen addcontact.php så står det istället "Aktiv sida: http://www.flygfyren.nu/error.php?do=404"

Hänger inte med vad som hänt på vägen. Saken är den att jag inte sätter sessionsvariabeln på något mer ställe som jag vet om. Förstår inte hur innehållet kan ändras. :OO

En annan kostigt sak är ju att funktionerna gör vad de ska gör, dvs lägga till/ta bort användare trots att jag får upp detta felmeddelande.

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

lillebror skrev:

Dessa två php-filer finns ju bevisligen så jag förstår inte varför jag får 404?

Gissningsvis för att du är i fel mapp och härjar? Filen ligger i wwwrooten men du försöker anropa den från /forum/ ?

Sökvägen i tråden till funktionen lägg till är korrekt, dvs https://www.flygfyren.nu/addcontact.php?uid=. Filen ligger i rooten.

När användaren har tryckt på symbolen för lägg till så sätts inte något nytt värde på sessionsvariabeln. Det är därför som jag inte förstår hur/var det nya sessionsvärdet fås ifrån?

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Är det din server eller är det ett webbhotellskonto? Är det din server är det inga problem att kolla Apaches logg för att se vilken fil som efterfrågas. (Vanligtvis /usr/local/apache/var/log/access_log)

Är det webbhotellskonto så kanske du kan fixa så din 404-fil loggar vilken fil som begärdes.

Att kolla vilken begäran som leder till att Apache ger 404 borde ge svar på ditt problem.

Jag har ett webbkonto hos Aleborg. Ska försöka undersöka saken.

Helt sjukt det här :) Jag gick in i .htaccess-filen och tog bort raden med...

ErrorDocument 404 /error.php?do=404

När jag sedan testade att lägga till/ta bort användare i en tråd så fungerade det utmärkt. Skumt. Vad kan detta bero på?

lillebror skrev:

Jag har ett webbkonto hos Aleborg. Ska försöka undersöka saken.

Logga in i kontrollpanelen (har för mig att du nämnt att din site ligger på obelix..) -> Site Summary / Statistics / Logs -> Apache Error Log. Där ser du vilken adress som eftersöktes.

Nu har jag kollat loggen...

Hela loggen är fylld med detta:

[Mon Apr 17 16:23:20 2006] [error] [client xx.xxx.xxx.xxx] File does not exist: /xxxl/forum/picture/favicon.ico

favicon.ico ligger inkluderad i headern. Hur i hela fridens namn skulle den kunna generera ett sådant fel?! :e

Sedan fanns raden:

[Mon Apr 17 17:23:06 2006] [error] [client xx.xxx.xxx.xxx] File does not exist: /xxx/404.shtml

Det kan kanske bero på att jag tog bort just 404 ur .htaccess-filen

Sudda ut punkten i sökvägen.

<link rel="shortcut icon" href="./picture/favicon.ico" />

Roger that!

lillebror skrev:

Sedan fanns raden:

[Mon Apr 17 17:23:06 2006] [error] [client xx.xxx.xxx.xxx] File does not exist: /xxx/404.shtml

Det kan kanske bero på att jag tog bort just 404 ur .htaccess-filen

I kontrollpanelen kan du ställa in default-404sida (som är just 404.shtml). Det felet kommer försvinna när du sätter tillbaka din .htaccess-fil (som pekar 404-fel mot en annan adress).

Nu fungerar det (även när jag återställd .htaccess-filen med 404)! YES!

Tack Peeer! (y)

Jag trodde jag löst ovantstående problem men nu när jag loggade in på flygfyren.nu så kom det upp att index-sidan som man kommer till efter inloggning inte existerade (404).

Detta hittade jag errorloggen:

[Thu Apr 27 16:56:25 2006] [error] [client xxx] File does not exist: /xxx/public_html/favicon.ico

Vad kan vara fel denna gång? :OO

lillebror skrev:

Vad kan vara fel denna gång? :OO

Någonstans har du ett anrop till http://www.flygfyren.nu/favicon.ico. Denna fil finns inte så det är därför du får felmeddelandet. Är det exakt samma index-sidan man kommer till när man loggat in som när man surfar till https://www.flygfyren.nu? För på den indexsidan finns det inget anrop till favicon.ico med den sökvägen. Är det en annan <head>-tagg när man loggat in kanske?

Nej, jag hittar inte favicon.ico i någon annan fil än header.php som är inkluderad i index.php som är för förstasidan. Helskumt.

Dock har jag upptäckt att det inte är varje gång som jag loggar in som felet uppstår. Känns nästan som att det sker slumpartat ibland!

Mig veterligen så har jag aldrig pekat på favicon.ico i public_html-katalogen. Förstår inte var den får det ifrån!

lillebror skrev:

Mig veterligen så har jag aldrig pekat på favicon.ico i public_html-katalogen. Förstår inte var den får det ifrån!

Någonstans är det onekligen en länk som pekar på den adressen. Tror inte apaches-error-log lurar dig.

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.102f7fcd
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)