webForumDet fria alternativet

php och pws

10 svar · 313 visningar · startad av Asterix

AsterixMedlem sedan dec. 1999464 inlägg

Jag försöker få php4 att fungera med pws men det går inte. Jag har gjort som det står i readme filen vilket är:

1. lagt "msvcrt.dll" och "php4ts.dll" i "C:/windows/system/"
  2. lagt "php.ini" i "C:/windows/"
  3. lagt till ett strängvärde i regedit på rätt ställe med namnet ".php" och värdet "C:/php/php4isapi.dll"
  4. ändrat mappen "php-bin" till kör rättigheter

Jag har också laddat hem PHPEd och kör jag filerna där igenom funkar det men försöker jag köra filerna genom webbrowser med PHPEd funkar det inte.

------------------
/Emil Hesslow

RobbanMedlem sedan dec. 19992 272 inlägg

Kolla gärna igenom tråden PHP lokalt? lite längre ner.

Vad är det som inte fungerar? Några felmeddelanden? Har du följt installationsanvisningarna (inklusive General Installation Steps) till punkt och pricka?

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Kollade installations guiden och såg att det var några saker som jag inte gjort eftersom det inte stod i readme-filen. Tyvärr har jag inte hunnit eftersom jag sitter i skolan, men jag ska testa när jag kommer hem.

------------------
/Emil Hesslow

Nu är jag hemma och jag får det inte att funka. Det är php 4 jag försöker att få att fungera med pws. Jag får ett 500 fel meddelande. Installationsguiden skulle jag gissa är till php 3 för där står att man ska länka till php.exe i regedit men i readme filen står det att man ska länka till php4isapi.dll men inget av de funkar. Jag tror det är fel på sökvägen i regedit för det funkar att köra php-scriptet i phped. snälla ingen som vet vad som kan vara fel?

------------------
/Emil Hesslow

SweyMedlem sedan apr. 20002 000 inlägg

Är nästan 100% säker på att det är / som är ditt fel.

\ används i Windows och inte(!) /.

Byt därför ut alla / mot \ i sökvägarna.

Du ska länka till dll-filen.

------------------
/mvh Swey

- Wadde Hadde Dudde Da

erik_rMedlem sedan maj 200084 inlägg

Strunta i Installations anvisningarna i manualen och använd bara readme filen, jag gjorde samma fel.

------------------
// Erik

Men jag fick det att funka efter en del trixande

------------------
// Erik

Jag har byt ut alla / mot \ men det funkar inte. Jag har följt readme filen men det vill inte funka. Ingen som har några tips?

------------------
/Emil Hesslow

Jag testade att köra scriptet i netscape och då står det att den inte kan hitta dll-filer. Kan ingen visa vad det står i efter "extension_dir =" i php.ini så jag bara kopierar den?

------------------
/Emil Hesslow

Så här ser min php.ini ut i "Path and directories" avdelningen av filen

;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
; Paths and Directories ;
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
include_path = ;UNIX: "/path1:/path2" Windows: "\path1;\path2"
doc_root = ; the root of the php pages, used only if nonempty
user_dir = ; the directory under which php opens the script using /~username, used only if nonempty
;upload_tmp_dir = ; temporary directory for HTTP uploaded files (will use system default if not specified)
upload_max_filesize = 2097152; 2 Meg default limit on file uploads
extension_dir = c:\PHP4 ; directory in which the loadable extensions (modules) reside

------------------
// Erik

[Redigerat av erik_r den 30 maj 2000]

peterMedlem sedan dec. 1999100 inlägg

någon som har nått mer tips än de som man fått ovan? jag har gjort precis som det står i readme filen och testat de förslag som man fått ovan men det fugnerar iaf inte...

det står bara att nån dll-fil inte hittades..

hoppas att nån kan hjälpa mig...

[Redigerat av peter den 08 jun 2000]

Genererad på 498 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb