Jag fick "test" gästboken att funka (tack Matti), och har nu gjort en konfiguerad gästbok. Det har väll gått rätt bra hittils, men jag får ett fel
Parse error: parse error in /web/sites/23/mikelind/www.mikael.f2s.com/Nya/gastbok.php3 on line 26
<font face=
när jag skickar ett meddelande. Här är koden för gastbok.php3
<html>
<head>
<title>Gästbok</title>
<meta http-equiv="refresh" content="3;URL=gbok_index.php3">
</head>
<body bgcolor="#CCCC33">
<font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1"><?php
/* Copyright (c) 2000 Matti Kolu and Joakim Ewenson. All rights reserved.
This program may be used and modified free of charge by anyone, so
long as this copyright notice remain intact.
*/
if ($namn == "") {
echo('<p> Opps, du glömde visst skriva in ditt namn, tryck tillbaka. </font>
<p></p>
<font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">'); } elseif ($meddelande
== "") { echo('</font>
<p><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">Opps, du glömde visst skriva in ditt meddelande, tryck tillbaka.</font></p>
<font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">'); } elseif ($meddelande
== "Ditt meddelande") { echo('</font>
<p><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">Opps, du glömde visst skriva in ditt meddelande, tryck tillbaka.</font></p>
<font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">'); } else { echo("</font>
<p><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">Tack så mycket! Du skickas till baka om 3 sekunder</font></p>
<font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">"); } /* Byt ut de
tecken som inte passar */ $meddelande = ereg_replace("å","å",$meddelande);
$meddelande = ereg_replace("ä","ä",$meddelande); $meddelande = ereg_replace("ö","ö",$meddelande);
$meddelande = ereg_replace("\n","<br>
",$meddelande); $meddelande = preg_replace("/<.*?>/","",$meddelande); $today =
date("Y-m-d"); /* Här skrivs informationen in i gästboken */ $nyhetsfil="gbok.txt";
$hela .="</font>
<p align=left><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1"><b>Namn:
<a href=mailto:$email>$namn</a></b><br>
"; $hela .="<b>Hemsida:</b> <a href=file:///D%7C/G%C4STBOK/$hemsida target=nytt>$hemsida</a><br>
"; $hela .="<b>Datum:</b> $today"; $hela .="<br>
<b>Meddelande:</b><br>
$meddelande</font></p>
<hr width=100% align=left noshade size="1" color="cccc33">
<font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">"; $fpread = fopen($nyhetsfil,
'r') or die; $hela .= ltrim(Chop(fread($fpread, 99999))); fclose ($fpread); $fpwrite
= fopen($nyhetsfil, 'w') or die; fputs($fpwrite,$hela); fclose($fpwrite); ?> </font>
</body>
</html>
Som så många andra gånger är jag tacksam för hjälp ;).
------------------
Flax on /Mikael