Jag har en gästbok som jag skrivit i php.. men nu skulle jag vilja att det senaste inlägget,dvs det inlägget högst upp i datafilen
jag vet hur man läser man från början av en fil, men nu vill jag att den ska sluta när den hittar <!-- för andra gången (varje inlägg börjar med <!-- datum --> )
Enklast blir det ju om du lagrar varje inlägg på en egen rad i datafilen. Då kan du använda fgets för att bara läsa in den översta raden och inga fler.
Annars får du ju läsa in rad för rad, eller tecken för tecken, och leta (med reguljära uttryck) efter förekomsten av "<!--", men det är ju både krångligare och mer resurskrävande.
Problemet med det är ju att ett inlägg från en gästbok, som det är i det här fallet, lätt kan innehålla radbrytningar. Då blir det helt galet om man letar efter radbrytningar.
------------------
Kim Halderot - styled by a barber
fgets kan inte läsa in en rad om man inte vet hur lång raden är som max ...
Man kan ju hugga i ordentligt när det gäller length så blir det ju i praktiken läsning rad för rad. :)
Men jag håller med dig om att det är bökigt. Attributet length borde ha varit frivilligt (och om inte angivet så borde fgets läsa tills radbrytning eller EOF påträffas).
Problemet med det är ju att ett inlägg från en gästbok, som det är i det här fallet, lätt kan innehålla radbrytningar.
När det gäller datafilen får man ju se till att ersätta alla radmatningar i så fall (t.ex. med <br> eftersom det troligen är det man vill ha i slutändan ändå). Inget större problem egentligen?