webForumDet fria alternativet

Vad ska jag använda PHP3 till?

PHP

9 svar · 441 visningar · startad av mike

Medlem sedan mars 2000168 inlägg
Frågan#1

Hej

Jag har aldrig använt något "avancerat" HTML språk (eller hur man ska säga) såsom ASP, PHP3, CGI etc. Men mitt webhotel stödjer PHP3 så jag tänkte att det kunde vara läge att lära sig lite.

Min fråga är enkel: vad ska jag använda det till? :) Kan man göra besök-räknare, sökfunktioner, polls, etc. som man kan göra i ASP. Kan PHP3 göra ungefär likadana saker som ASP?

Detta inlägg kanske låter korkat, men jag skulle bli väldigt glad om nån kunde förklara :). URL till min kommande hemsida är http://www.mikael.f2s.com/Nya/TEST1.htm - ni kanske kunde tipsa om vad man kan lägga in för PHP3 saker där.

------------------
Flax on /Mikael

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

På det stora hela så kan du göra samma saker med PHP som med ASP.

Endast din fantasi sätter stopp för vad du kan göra. Det som är väsentligt är att du har tillgång till en databas som du kan fråga emot med PHP, och det har du ju eftersom du ligger på f2s.com, dom kör databasservern Postgres.

Räknare, röstning, sökfunktioner och sånt är ganska enkla att göra och lämpar sig bra som nybörjarprojekt.

Som lite mer avancerad övning skulle du kunna göra en helt databasdriven webbplats, dvs. att du skiljer design från innehåll genom att lagra sidinnehållet i databasen. Ditt php-script hämtar ut innehållet från databasen beroende på vad användaren vill se, all design ligger i en och samma fil och är därmed enkel att uppdatera.

Som sagt, du kan göra en massa skojiga saker.

------------------
per@svanstrom.nu
www.svanstrom.nu

Ahh, okey :).

Det där med databsaer låter intresant, men jag håller mej till något enklare till att börja med. Nån som vet nån sida med färdiga små-koder för tex. Visa besökarens IP, visa hur många som är inne på sajten, vanlig counter etc.

Jag har laddat ner programet PHPed, är det bra?

------------------
Flax on /Mikael

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Det där med databsaer låter intresant, men jag håller mej till något enklare till att börja med. Nån som vet nån sida med färdiga små-koder för tex. Visa besökarens IP, visa hur många som är inne på sajten, vanlig counter etc.

Jag ska göra en sån snart. :)

------------------
M a tti Kolu
Qui tacet, consentit.

Jag ser fram emot det Matti! :) Föresten kolla vad jag har fjort, 4 olika välkommst medlenade beronde på vilken tid på dynget det är. Checka på den ni, fast det klart jag vet inte om den funkar ;) http://www.mikael.f2s.com/php/test.php3

------------------
Flax on /Mikael

[Redigerat av mike den 28 maj 2000]

[Redigerat av mike den 28 maj 2000]

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

mike: Gå till PHP.net's länksektion, där hittar du en drös med sajter som innehåller bra exempel.

------------------
per@svanstrom.nu
www.svanstrom.nu

Hahahaha, jag märkte precis att mitt script inte funkar :e här är koden

<?php

$date = date ("H");

echo "<html><body>";

if ($date < 12) echo "Goooood Morrron' sajberspace!";
else if ($date >
18) echo "God eftermiddag bäste besökare!"; else if ($date >
24) echo "God kväll bäste herr surfare!"; else echo "Hallå, bästa nattuggla!"; echo ""; ?>

;)

------------------
Flax on /Mikael

När kommer det en svensk PHP sida? Det vore ju guld! :)

------------------
Flax on /Mikael

Medlem sedan feb. 20001 270 inlägg

mike
Swey hålle rpå och tillverkar en svensk PHP sajt.. Jag väntar med spänning på hur den kommer att bli! :)

------------------
woodi

Svenska FF1
www.johan-skog.nu

Bra! Jag om någon behöver den ;).

------------------
Flax on /Mikael

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)