haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg Se den bifogade bilden.
Säg att besökaren befinner sig i position A, utanför sidan. Denne går in i sidan som är uppbyggd enligt bilden, där rutan i mitten är innehåll. När man klickar på nån länk, vare sig inifrån rutan eller hela sidan så ändras bara mittenrutans innehåll, att man från punk1 hamnar i punkt2 osv.
Skulle besökaren befinna sig i position B, så är det samma princip.
Kan detta lösas med include?
Patrik81Medlem sedan okt. 2001538 inlägg Det låter ju rent spontant som ett utmärk jobb för en iframe, men om detta nu inte är ett alternativ, av vilken anledning det än må vara, så borde det ju gå att genomföra, om du i början av scriptet letar igenom $_GET efter eventuella querystrings som informerar scriptet om vilka filer att inkludera ( där får man ju isåfall skriva lite paranoida kontroller så att ingen kan stoppa in elaka saker som QS och på så sätt sabba sidan. ) Kan inte finna någon sådan tråd som har exempel på hur säkra och osäkra implementationer ser ut, men tanken är ju iaf. att man måste kontrollera så att besökaren inte stoppar in egna data i QS så att siten "läcker" information den inte skall ge ifrån sig.
MVH Patrik
stevenetMedlem sedan juni 20001 251 inlägg Det går att lösa via (i)frames alternativt AJAX/Javascript.
haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg jo, (i)frames är ju nåt man känner till. Men jag tänkte att det inte är en teknik man helst vill använda sig av. Jag hörde talas om include och tänkte att man kanske skulle kunna lösa det på så vis.
Men det är den iframe-liknande-grejen som strular till det inte sant? Om hela sidan hade fått lov att bytas ut skulle include kunnat användas utan problem eller hur?
dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg <?php
if (isset($_GET['p']))
{
include($_GET['p'] . ".php");
}
else
{
include("main.php");
}
?>
Jag jör koden ovan för att inkludera den sidan som jag vill. All design runt omkring ligger i index.php och sen inkluderas allt övrigt som ska vara med i tballen som finns i mitten. Tycker det fungerar väldigt bra. Dock vet jag inte hur säkert det är.
ikarosMedlem sedan juni 2000114 inlägg
dahlgren skrev:
<?php
if (isset($_GET['p']))
{
include($_GET['p'] . ".php");
}
else
{
include("main.php");
}
?>
Jag jör koden ovan för att inkludera den sidan som jag vill. All design runt omkring ligger i index.php och sen inkluderas allt övrigt som ska vara med i tballen som finns i mitten. Tycker det fungerar väldigt bra. Dock vet jag inte hur säkert det är.
Kör basename på p så är du mycket säkrare:
<?php
if (isset($_GET['p']))
{
include(basename($_GET['p']) . ".php");
}
else
{
include("main.php");
}
?>
Dock tror jag att den lösningen inte är så sökmotorsvänlig.
Angående haiders problem, kolla på object-taggen. Har inte själv använt den, men den kan ibland användas som alternativ till iframes.