webForumDet fria alternativet

Nybörjare i PHP!

3 svar · 490 visningar · startad av mike

mikeMedlem sedan mars 2000191 inlägg

Hej

Jag har precis kommit på att mitt webhotel stödjer PHP, så därför skulle det vara kul att kunna göra nått i det :). Min fråga är nu: Vilka program behöver jag? Jag är grym nybörjare (på PHP då - hehe) så en grundlig förklaring skulle vara uppskattat :).

------------------
Flax on /Mikael

sgtpepperMedlem sedan apr. 20005 524 inlägg

För att köra PHP på ditt webbhotell så behöver du inget speciellt program. PHP är ett "server-side" scriptspråk precis som t.ex ASP. Du kan skriva PHP-kod i vilken texteditor som helst, spara koden med ändelsen ".php" (eller vad nu ditt webbhotell har ställt in) och ftp'a upp till servern.

En PHP-sida är (oftast) en blanding av ren HTML och programkod och kan se ut t.ex så här:

<html><body>
Välkommen! Idag är datumet: 
<?php 
  print date( "Y-m-d", time() ); 
?>
<br>
</body></html>

Koden innanför <?php ?> är PHP-kod (..), det servern gör när den får en förfrågan efter en php-fil är att den går igenom filen rad för rad, all "vanlig" html-kod skickar den direkt till klienten och all programkod exekveras och resultatet skickas sedan till klienten. I exemplet ovan så skulle dagens datum skrivas ut m.h.a funktionen date.

Som sagt, du behöver inget speciellt program, men det finns särskilda php-editorer, bl.a en som diskuteras i denna tråd.

Den absolut bästa sajten om PHP är http://www.php.net det är den officiella sajten och där hittar du bl.a en online-manual där användare har skrivit små kommentarer om i stort sett varje php-funktion, den är mycket bra.

------------------
per@svanstrom.nu
www.svanstrom.nu

[Redigerat av sgtpepper den 07 maj 2000]

mikeMedlem sedan mars 2000191 inlägg

Tack så jättemycket! :)

------------------
Flax on /Mikael

KimMedlem sedan jan. 20003 571 inlägg

Finns faktiskt några riktigt bra sidor om PHP. Kolla dessa...

www.devshed.com
www.phpbuilder.com
www.phpwizard.com

------------------
Kim Halderot
kim@finansvalpen.nu
Viam inveniam aut faciam

Genererad på 370 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb