webForumDet fria alternativet

Specialkalender över kommande månads aktiviteter

PHP

2 svar · 355 visningar · startad av noll5

Medlem sedan jan. 20069 inlägg
Frågan#1

Hej alla!

Sitter just nu och funderar över ett projekt som jag egentligen inte vet om det är stort eller inte. Det är nämligen så att jag blivit kontaktad av en vän i en basketförening som vill att jag ska göra om deras hemsida till det bättre.

En funktion dom skulle vara i stort behov av är en kalender över de aktiviteter de har i hallen, där coacher kan gå in och lägga till sina matcher etc. Föreningen har begränsade träningstider och tiderna varierar för lagen mer eller mindre från vecka till vecka, så de skulle vilja ha en funktion där coacherna skriver i träningstiderna/matchtiderna för kommande veckan/veckorna, och sedan kan medlemmar när de klickar på träningstider vilka träningstider som gäller den dag de vill titta efter, och enkelt få se vilka tider deras lag tränar just den dagen.

Hur ska man göra? Tips, färdiga koder eller liknande tas ytterst tacksamt emot. Är projektet för stort för mig finns möjligheten att jag kan sälja bort den här tjänsten till någon som vill koda upp det hela åt mig mot ersättning.

Hur som helst... tacksam för alla svar jag kan få.

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Nu är det här ingen färdig lösning men databasen borde inte behöva innehålla så mycket mer än följande. Gör man det så här enkelt räcker det med en tabell.

Tbl_kalender
Lag
Tid_start
Tid_slut
Aktivitet (Match eller Träning)

Sen kan du antingen hämta ut alla inskrivna tider för att ett visst lag eller alla matcher i hallen. Vill du pressentera det i en kalender går det också bra. Är det så här du menar? Borde inte vara så svårt om du arbetat med PHP/SQL tidigare.

Medlem sedan jan. 20069 inlägg

Om man besöker lunch.se så har de sin lunchmeny - eller nästan hela hemsidan som jag skulle vilja att dessa aktiviterer fungerade. Funderar på hur de skapat sin sida - för ett sådant "script" skulle vara perfekt...

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)