webForumDet fria alternativet

Räknare i en php-fil?

9 svar · 600 visningar · startad av Alexia

AlexiaMedlem sedan mars 200648 inlägg

Hej! Jag kan inte alls php och undrar därför:

I vilken fil lägger jag javascriptet som registrerar mina besökare?
Och var i filen, i så fall?

(Har precis börjat använda Wordpress, om det är till någon hjälp?)

Tacksam för hjälp :bire

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Du lägger i den fil som det ska registreras att besökarna besöker. Vill du registrera alla som går in på startsidan är det alltså på startsidan du ska lägga den.

Placera den mellan <head> och </head>.

sl0kMedlem sedan maj 2005562 inlägg

Fast nu kan du inte spara antal besökare genom att enbart använda javascript. Du måste använda ex php lr dyl för det. Antar att det kanske var det du menade?, eftersom du postat i phpforumet.
Var i filen du lägger dina php rader spelar ingen roll så länge de körs ...

tydal skrev:

Du lägger i den fil som det ska registreras att besökarna besöker. Vill du registrera alla som går in på startsidan är det alltså på startsidan du ska lägga den.

Placera den mellan <head> och </head>.

Är startsidan index.php? För där finns inga head-taggar?
När jag tidigare använde mig av vanliga html-sidor däremot la jag dom där...

sl0k skrev:

Fast nu kan du inte spara antal besökare genom att enbart använda javascript. Du måste använda ex php lr dyl för det. Antar att det kanske var det du menade?, eftersom du postat i phpforumet.
Var i filen du lägger dina php rader spelar ingen roll så länge de körs ...

Jag antog att php-forumet var det rätta att fråga i, men jag kanske är fel ute?

susnet.se står det att man ska lägga in följande kod "på hemsidans första sida (indexsidan) som ofta brukar heta index.html".

<!-- START susnet.se/tjanster REGISTRERINGSKOD -->
<script type="text/javascript">
<!--
document.write('<' + 'script src=\'http://susnet.se/tjanster/addStatAction.do?id=XXXXX&size=' + screen.width + 'x' + screen.height + '&referer=' + escape(document.referrer) + '\'></' + 'script>');
//-->
</script>
<!-- SLUT susnet.se/tjanster REGISTRERINGSKOD -->

Det kanske inte går att använda denna kod i en php-fil?

Tack för hjälpen?

sl0kMedlem sedan maj 2005562 inlägg

Ok ... d e inte php .. troligen asp (/red ... jag menar då givetvis inte den postade koden utan det den länkar till .do används inte till php script så jag antar att det är asp)
Men iaf .. skriver scriptet ut något ? Isåfall sätter du scriptet där du vill ha det utskrivet.

Alexia skrev:

Jodå .. det där e html/javascript så det e inga problem

sl0k skrev:

...Isåfall sätter du scriptet där du vill ha det utskrivet.

OK, då testar jag att klistra in det i index.php-filen så får vi se om det funkar :p

aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg

PHP används på servern för att generera den HTML som sedan skickas iväg till din webbläsare. Allt du kan lägga in i en .html-fil kan också skickas via en .php-fil.

Alexia skrev:

... På susnet.se står det att man ska lägga in följande kod "på hemsidans första sida (indexsidan) som ofta brukar heta index.html".

<!-- START susnet.se/tjanster REGISTRERINGSKOD -->
<script type="text/javascript">
<!--
document.write('<' + 'script src=\'http://susnet.se/tjanster/addStatAction.do?id=XXXXX&size=' + screen.width + 'x' + screen.height + '&referer=' + escape(document.referrer) + '\'></' + 'script>');
//-->
</script>
<!-- SLUT susnet.se/tjanster REGISTRERINGSKOD -->

Om du har en site i php heter indexsidan troligen index.php . Om du öppnar denna fil i någon editor och söker på <head hittar den inget då? Det kan vara "gömt" i en sträng som skrivs ut längre ner i skriptet.

Om du hittar ett head, så stoppar du in den JavaScript kod du citerar ovan någonstans mellan <head> och </head>. Saken klar. :)

Annars
Finns det någon include, require, include_once eller require_once högt upp i index.php?

Om JA: Leta efter head i den fil som inkluderas.
Om Nej: Då kan du själv lägga in head-taggarna högst upp i filen, med JavaScript-koden emellan.

Använder ditt skript sessioner? I så fall måste session_start() ligga FÖRE utskrift av head-taggar med innehåll. Annars kan du lägga det före första PHP-taggen. Annars kan då klistra in det mellan två PHP-block. I så fall är det helt vanlig HTML syntax.

Några enkla exempel:

//Ursprunglig index.php
<?php
  $nu = date();
  echo $nu;
?>

//index.php med räknare
<html>
<head>
JS-koden
</head>
<?php
  $nu = date();
  echo $nu;
?>
</html>

//Ursprunglig index.php med sessions
<?php
  session_start();

$nu = date();
  echo $nu;
?>

//index.php med sessions och räknare
<?php
  session_start();
?>
<html>
<head>
JS-koden
</head>
<?php
  $nu = date();
  echo $nu;
?>
</html>
dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Alexia skrev:

Är startsidan index.php? För där finns inga head-taggar?
När jag tidigare använde mig av vanliga html-sidor däremot la jag dom där...

Antagligen använder wordpress sig av teman för att visa designen på sidan. Där borde du hitta den informatioen som skrivs ut på sidan och kunna lägga in dun räknare.

Tack alla ni som hjälpt mig - nu fungerar det :-)

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)