webForumDet fria alternativet

Koda php i?

36 svar · 1 721 visningar · startad av wally_91

wally_91Medlem sedan feb. 2006511 inlägg

Hej alla på wF!

Jag har flera frågor som jag gärna vill ha svar på.När jag menar program betyder det inte apache, servrar eller dylikt.

1. Behöver jag ett program till php när jag ska koda det? Jag har hört talas om mySQL och att det ska vara samma sak som Access är till asp :i . Men är mySQL ett program som tillhör Office serien eller är det ett program som man kan "köpa" (ladda ner :e )? :q

2. Kan jag koda ASP/PHP i Frontpage eller måste jag skaffa ett program. har hört talas om VB till ASP men måste jag köpa VB?

Jag fyller på med frågor allt eftersom för jag kommer inte på allt nu :L .

Tack på förhand!

CassadyMedlem sedan aug. 20051 601 inlägg

Php kan du koda i vilken texteditor som helt. Själv använder jag editplus. MySQL är en databashanterare som INTE tillhör office serien. Och det kan du ladda ner.

Kan man ladda ner mySQL gratis eller kostar det? Finns det på svenska eller bara på engelska?

preyMedlem sedan jan. 2002341 inlägg

jEdit är helt ok att koda php i.

MySQL är svensk (!) och är GRATIS och finns på https://www.mysql.com. Vad är det du vill ha på svenska? Dokumentation? Att programmet använder engelska språket är inget som påverkar mer än under installationen i princip.

ForsbergMedlem sedan juni 200454 inlägg

Hej,

Själv kör jag PHP Designer 2006 i Windows. Det är ett kanonprogram. Helt klart det bästa jag testat på.

MySQL är inget program i sig utan en databashanterare. Du startar alltså igång en databasserver på din dator om du installerar det på din dator.

Om du vill komma igång snabbt så finns det ett program som installerar och konfigurerar både PHP, Apache och MySQL automatiskt... Kommer dock inte ihåg vad det heter... När jag började för ca 6 år sedan så hette det något med Fox eller nåt sånt iallafall?

Och förvisso så kan du koda PHP och ASP i Frontpage, men jag rekommenderar det inte dock :)

Men gör som så att försök hitta det där all-in-one programmet som fixar steken åt dig automatiskt. Det var riktigt smidigt på min tid som nybörjare, så det borde väl vara ännu smidigare nu kanske :)

Du kommer vara igång och programmera på nolltid!

Hälsningar,
Forsberg

Forsberg skrev:

Hej,

Själv kör jag PHP Designer 2006 i Windows. Det är ett kanonprogram. Helt klart det bästa jag testat på.

MySQL är inget program i sig utan en databashanterare. Du startar alltså igång en databasserver på din dator om du installerar det på din dator.

Om du vill komma igång snabbt så finns det ett program som installerar och konfigurerar både PHP, Apache och MySQL automatiskt... Kommer dock inte ihåg vad det heter... När jag började för ca 6 år sedan så hette det något med Fox eller nåt sånt iallafall?

Och förvisso så kan du koda PHP och ASP i Frontpage, men jag rekommenderar det inte dock :)

Men gör som så att försök hitta det där all-in-one programmet som fixar steken åt dig automatiskt. Det var riktigt smidigt på min tid som nybörjare, så det borde väl vara ännu smidigare nu kanske :)

Du kommer vara igång och programmera på nolltid!

Hälsningar,
Forsberg

Jag minns också det där programmet. Jag minns dock att det inte alls var bra, strulade till en massa inställningar som blev fel. Det är tillräckligt enkelt att fixa det själv, finns en massa howto:s.

Edit: stavning

Fungerade klockrent hos mig iallafall varje gång jag provade det :)
Du kanske gjorde något fel då? Eller så hade du bara otur med okompatibilitet eller någe :P

Jag kan varmt rekommendera det om du vill komma igång snabbt!
Det är inte SÅ enkelt för en total nybörjare att sätta upp PHP som modul och
MySQL brukar ju de flesta konfigurera helt åt helsike... =)

Så testa du! Huvudsaken är att du lär dig koda snabbt och på rätt sätt!
SEN kan du lära dig under tidens gång hur Apache, PHP och MySQL fungerar...
Köp några böcker och läs på dig... Finns många bra böcker, dock de flesta bra på
engelska... Finns väl någon bra på svenska med men det är inte alltför vanligt.

Jag kanske var för duktig :birp

Haha ja det är ju aldrig fel att ha höga tankar om sig själv :)

Haha ja det är ju aldrig fel att ha höga tankar om sig själv

haha,

Tack för alla tips det ser jättebra ut!

Får komma igång me de hela i helgen och ser framemot det! :birp (y)

LYCKA TILL!

Har du några frågor så är det bara du hör av dig här i tråden så ska vi här på forumet försöka hjälpa dig så gott vi kan :)

Men fattar fortfarande inte mySQL?

När jag går in på deras sida står det How to buy och hittar ingen "Download"-länk?

har kommit hit men undrar vilken jag ska klicka på sen?

har även laddat ner PHP Designer 2006! Men har inte installerat färdigt ännu

Här har du MySQL:
http://dev.mysql.com/downloads/mysql/5.0.html

vad betyder x86 och x64? Vilken ska man välja?

x86 är "vanliga windowsburkar".

x64 är om du har en 64 bitars dator (= jäklig high-tech och inne) :)

Forsberg skrev:

Här har du MySQL:
http://dev.mysql.com/downloads/mysql/5.0.html

Dvs. under "Developer Zone" fliken

PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg

Forsberg skrev:

Om du vill komma igång snabbt så finns det ett program som installerar och konfigurerar både PHP, Apache och MySQL automatiskt... Kommer dock inte ihåg vad det heter...

Det finns flera olika, en av dessa är Apache2Triad.
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=93507&package_id=121286

Numera är dessa "paket" faktiskt riktigt bra. Går inte att jämföra med de som fanns för några år sedan. Ett enkelt sätt att installera om man inte vill lära sig allt på en gång.

Okej, men har installerat nu mysql men har installationen har hackat fast sig på när den ska "Executa" :p nåt.

Det står

Cannot creat Windows service for MySQL. Error: 0

Det står ett kryss innan Start service också, kan det ha nåt me de att göra?

sl0kMedlem sedan maj 2005562 inlägg

wally_91 skrev:

Okej, men har installerat nu mysql men har installationen har hackat fast sig på när den ska "Executa" :p nåt.

Det står

Cannot creat Windows service for MySQL. Error: 0

Det står ett kryss innan Start service också, kan det ha nåt me de att göra?

Felet beror troligen på att du har en tidigare installation av mysql

http://forums.mysql.com/read.php?11,4460,4974

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
125 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)