webForumDet fria alternativet

Problem med formulär och hämta data från mysql

PHPur PHP

4 svar · 433 visningar · startad av kinnander

kinnanderMedlem sedan okt. 20024 inlägg

Hej.
Jag har börjat lära mig lite phpkod och har såklart satt igång ett litet projekt. Dock så har jag kört fast lite och vet inte riktigt varför det inte vill sig.

Så till problemet. jag har byggt ett litet adminsystem till sidan och ska där kunna ändra innehållet. varje sida skrivs in och sparas i databasen helt felfritt. Dock så har jag en länk på varje sida för ändring och när man klickar på den så laddas inlägget in i formuläret.

Det här funkar delvis, tex om jag har en sida vars titel är "Om mig" så visas endast "Om" i formuläret. det verkar som om den ignorerar mellanslag?

I textrutan funkar det inte heller, början av koden ignoreras, tex så har jag sparat in en tabell men när jag laddar den genom foruläret så tas <table> bort och endast
<tr>
<td valign="top" width="102"> ...
visas.

Är det något som jag har glömt? Förlåt om jag verkar otydlig, säg till så ska jag försöka förklara mera. tacksam för svar.

if($_GET['val']=="hantera") {
   $id = $_GET['id'];

$result = mysql_query("SELECT * FROM sida WHERE id = '$id'");
   $row = mysql_fetch_assoc($result);

print("<br><br><b>Ändra sidor</b><br>");
   print("<form name=andra action=" . $PHP_SELF . " method=POST>");
   print("Titel: <input name=editTitel type=text value=" . $row['titel'] . "><br>");
   print("<textarea name=editText cols=80 rows=30 value=" . $row['text'] . "></textarea>");
   print("<input type=hidden name=id value=" . $id . " >");

print("<input type=submit value=uppdatera name=uppdatera>");
   print("</form>");
   print("</td></tr></table>");
   print($row['titel']);

}
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg

Testa då med

print("<textarea name=editText cols=80 rows=30> . htmlentities($row['text']) . "></textarea>");

Tack Matte!
Det funkade kanon, nu kommer hela första avsnittet med. Dock kvarstår två saker, det första är att titelraden inte tar emot mellanslag. tex, "Om profilen" blir bara "Om". vad kan det vara för fel?

Nästa problem är att texterna som laddas in i textarean får en slutändelse, ">". detta tecken finns inte inlagt i databasen utan kommer bara fram när jag hämtar in dem med formuläret. Vad kan det vara?

Tack så mycket för hjälpen!

MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg
print "Titel: <input name=\"editTitel\" type=\"text\" value=\"" . htmlentities($row['titel']) . "\"><br>";

Sedan om du tittar precis före </textarea>, kommer du att hitta ditt lilla irriterande >. Tag bort det.

Det funkar perfekt nu. Jag får tacka så mycket för hjälpen!

124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.b2af184d
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)