session.hash_function integer session.hash_function allows you to specify the hash algorithm used to generate the session IDs. '0' means MD5 (128 bits) and '1' means SHA-1 (160 bits).
Note: This was introduced in PHP 5.
session.hash_bits_per_character integer session.hash_bits_per_character allows you to define how many bits are stored in each character when converting the binary hash data to something readable. The possible values are '4' (0-9, a-f), '5' (0-9, a-v), and '6' (0-9, a-z, A-Z, "-", ",").
Note: This was introduced in PHP 5.
PHP använder alltså MD5 som default, men kan i PHP5 ställas om.
Jag vet inte hur stor sannolikheten för att MD5 genererar samma hash två gånger är, men i vilket fall är det teoretiskt möjligt.
Eftersom att ett sessionsid är ett MD5-hash så är det ganska unikt, kommer inte ihåg exakt hur algoritmen arbetar men jag kan säga så mycket som att 111111 och 111112 inte genererar MD5-hash som är det minsta lika.
Primärnyckel är ingen bra idé alltså. Men samtidigt måste det vara hyfsat unikt för annars skulle det ju inte fungera i praktiken. Har någon hört talas om att två användare samtidigt haft samma sessionsid? :q
esrange - det är visserligen sant som du säger, men frågan var den omvända. Hur stor är sannolikheten att två olika strängar får samma hash?
Hur stor är sannolikheten att två olika strängar får samma hash?
1 / 2^128
Hmm... tänker jag fel nu? Gäller inte detta endast under förutsättningen att md5 genererar hashvärden med likformig fördelning? Vet vi att den gör det? :q
Hmm... tänker jag fel nu? Gäller inte detta endast under förutsättningen att md5 genererar hashvärden med likformig fördelning? Vet vi att den gör det? :q
Nej, det vet vi inte, men hittar du några bevis för motsatsen kan du nog bli berömd.
Om strängarna är kortare än 17 tecken ska sannolikheten vara 0 för att hasharna blir samma. För längre strängar så räcker ju inte antalet hashar till (2^128) utan då måste det finnas två strängar som ger samma. Men att hitta dessa är alltså väldigt osannolikt. Eller, ska vara: http://paginas.terra.com.br/informatica/paulobarreto/hflounge.html
257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e