Undrar om nån vänlig själ kan skicka den kod som behövs för att ta data från en databas
skicka det gärna till joakim.ewenson@home.se så får jag tag på det fortare
------------------
6 svar · 390 visningar · startad av JoakimE
Undrar om nån vänlig själ kan skicka den kod som behövs för att ta data från en databas
skicka det gärna till joakim.ewenson@home.se så får jag tag på det fortare
------------------
Det är svårt att säga, så här gör du. Vilken databas vil du ansluta till? Jag antar att du har tillgång till MySQL och PHP.
<?php
$testdatabase = mysql_connect("localhost", "root", "");
mysql_select_db("testdb");
$SQLresult = mysql_query("SELECT * FROM testtabell");
if (mysql_num_rows($SQLresult) > 0) {
while ($row = mysql_fetch_row($SQLresult)) {
echo "$row[0] : $row[1] : $row[2]<br>";
}
}
?>
Koden "lånade" jag från ett tidigare inlägg av Robban, hoppas att du inte misstycker Robban.
Du kan hitta mängder av info om MySQL och PHP här -->>http://www.php.net/manual/ref.mysql.php3
> ... hoppas att du inte misstycker Robban.
Självklart inte. :)
------------------
Robban < robban@lipogram.com >
Utmärkt
Vilket program är bäst för att bygga databaser som skall användas med MySQL och PHP3???
------------------
Bygga? Du menar typ Dreamweaver eller Frontpage (oj undrar om det censureras:-) )
Jag vet inget bra sådant program mer än Notepadliknande program. Själv använder jag Dreamweaver och NoteTab, men smaken är ju som baken......
MySQL är ju i första hand konsollbaserat. Kan ju tyckas krångligt vid en första anblick, men är faktiskt rätt smidigt när man väl vant sig (går skriva offline i en vanlig textfil som sedan importeras i MySQL-databasen).
Gillar du grafiska gränssnitt (och kör Windows) finns det ingenting som hindrar att du t.ex. använder Access, ansluter till MySQL via MyODBC och uppdaterar databasen den vägen. Fungerar hur smidigt som helst.
------------------
Robban < robban@lipogram.com >