webForumDet fria alternativet

Visa data från form i pop-up

5 svar · 528 visningar · startad av webbmannen

webbmannenMedlem sedan dec. 1999826 inlägg

Hej alla,

Hur får jag ut texten i min pop-up när det ser ut så här idag.

Datan skickas från edit_news.php som har en submit-knapp för att göra själva ändringen, och en button-knapp för att öppna ett preview-fönster.

Jag har kortat ner koden men tror jag fått med det väsentliga.

<form action="done.php" method="post" name="news">

<textarea type="text" name="text" style="width:475px; height:200px; scrolling:auto;" wrap="physical"></textarea>

<input type="submit" name="submit" value="Submit">

<input type="button" name="preview" value="Preview" OnClick="window.open('edit_news_preview.php', 'top=50, left=50, scrollbars=yes, resizable=no, toolbar=no, location=no, directories=no, status=no, menubar=no, width=555, height=345')">

I pop-up fönstret står det just nu

echo $text;

Tacksam för hjälp,
/webb

The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg

öppnar du en ny php-fil i ett nytt fönster får du väl spara datan på serversidan på något sätt.

WebslaveMedlem sedan maj 2002647 inlägg

Kan du inte göra så att du lägger textfälten i ett formulär så har du en knapp som, mha javascript, skickar till popupen och ett som skickar till sidan där du sparar datan? Sedan är det ju "bara" att skriva ut texten med "echo $_POST['text'];" i popupen?

Har ingen kod i huvudet på hur man gör det i javascript men det är nog inte alltför svårt

Webslave,

Du är inne på mitt spår ser jag :)

Problemet är ju att få med sig infot till popupen då forumläret inte går iväg med submitknappen utan buttonknappen.

Det går ju att lösa med två submitknappar och en mellanlandning någonstans med koll på vilken knapp som skickat, men är det verkligen bästa lösningen :q

/webb

SoMeOnEMedlem sedan nov. 200254 inlägg

Med lite javascript så kan du skicka med allt som står i formuläret som querystrings. Det var ett tag sen jag sysla med javascript men ngt sånt här skulle det kunna se ut:

<input type="button" name="preview" value="Preview" OnClick="window.open('edit_news_preview.php?news='+this.form.texts, 'top=50, left=50, scrollbars=yes, resizable=no, toolbar=no, location=no, directories=no, status=no, menubar=no, width=555, height=345')"

För att inte dubbelposta så fortsätter jag att skriva i denna tråd trots att det nu handlar om en JavaScript-lösning.

Har sökt och försökt olika lösningar men hittar inte rätt :(

/webb

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)