Om man vill låta medlemmar i ett community ladda upp en bild till sin profil, vilket system är att föredra?
Just nu har jag satt stränga begränsningar gällandes filstorlek, format och bildmått. (10kb, jpg/gif och 60x80px)
Det är ju trevligt att ha det så kontrollerat, men å andra sidan så sätter man stora krav på användarna för att de ska få till sina bilder på det viset. Dessutom saknas då möjligheten att förstora bilden om man vill ha en sådan funktion också.
Det bästa vore kanske ett system där användaren får beskära den uppladdade bilden själv, men det känns som en något för stor funktion att bygga, samt att jag har haft erfarenhet av att såna grejer bara har funkat i vissa läsare och nästan inte alls på mac. Någon som vet ett liknande script som man kan få pilla lite på?
Om man å andra sidan bara höjer alla värden på det som tillåts till låt säga: 30kb, jpg/gif (och max 400x300px om nu ett sånt maxmått behövs då maxfilstorleken är satt) så kommer man att tappa lite kontroll över att bilderna inte kläms ihop när de ska visas i sitt lilla format.
Hur många medlemmar har du? Har du tillräckligt med utrymme om vi säger att 50% av medlemmarna laddar upp en bild som är 30kb stor?
Jag hade isåfall satsat på det, och skapat thumbnails vid visning av bilden. Alternativt hade jag låtit de ladda upp en bild, oberoende av storlek och ändra storleken på den direkt vid uppladdning.
Om man å andra sidan bara höjer alla värden på det som tillåts till låt säga: 30kb, jpg/gif (och max 400x300px om nu ett sånt maxmått behövs då maxfilstorleken är satt) så kommer man att tappa lite kontroll över att bilderna inte kläms ihop när de ska visas i sitt lilla format.