De är väll bara att loopa från -12 till +11
Finns det något smidigt sätt i PHP för att loopa upp alla tidzoner och skriva ut dessa som options i en select?
9 svar · 537 visningar · startad av Smultron
Finns det något smidigt sätt i PHP för att loopa upp alla tidzoner och skriva ut dessa som options i en select?
De är väll bara att loopa från -12 till +11
$timezones = array();
for ($i=-12; $i<=11; $i++) {
$timezones[] = sprintf("GMT %+d", $i);
}
En sökning på nätet visar att det inte är riktigt så enkelt.
Dels så finns det tidszoner som ligger 30 minuter mellan två andra, tex UTC − 3:30, Canada (NST—Newfoundland Standard Time), dels så finns det sommartid (+1 h från april till oktober på norra halvklotet och +1 h från oktober till april på södra, ungefär) och dels så går tidszonerna från UTC − 12 till UTC + 14.
Ta en titt på wikipedia och skapa sen an array med tidszonerna. Det är mitt råd i alla fall.
-12 till +13 finns de i windows det räcker nog långt.
Skulle förvåna mig om smultron vill ha precis alla tidsoner som finns + vintertid/sommartid justering per halvklot, Ryssland delas ju också in i flera tillslut och finns nog ännu fler ställen som delas.
Om han vill nu vill ha precis allt så skulle jag tippa på att det bästa sättet är att köpa någon lista någonstanns. Att manuellt sitta och skapa en för allt skulle kräva på tok för mycket tid.
hmm .. hur går det där ihop ? måste ju betyda att det överlappar nånstans ? skumt..
/red
Dies_Irae: behöver ju inte göra det manuellt.. vill man bara ha UTC -12 till +14 .. tar det ju inte speciellt lång tid
/red2
finns lista på http://se.php.net/timezones med tidzoner
Jo de är lite skumt men finns några konstiga öar i stillahavet någonstanns som säkert har problem med det där.
Sen menade jag inte manuellt till dig sl0k :) Menat till cenobite "Ta en titt på wikipedia och skapa sen an array med tidszonerna"
Dies_Irae skrev:
Jo de är lite skumt men finns några konstiga öar i stillahavet någonstanns som säkert har problem med det där.
Sen menade jag inte manuellt till dig sl0k :) Menat till cenobite "Ta en titt på wikipedia och skapa sen an array med tidszonerna"
men det e inte speciellt svårt det heller..
Aldrig sakt att de är svårt, bara att de skulle kräva tok för mycket tid :)
Dies_Irae skrev:
Aldrig sakt att de är svårt, bara att de skulle kräva tok för mycket tid :)
Enligt länken till wikipedia så finns det 39 tidszoner, jag skulle gissa att det tar längre tid att leta upp en färdig array eller liknande med dem än att skriva en själv.
Skall man bara ha en lista med dem så räcker detta. Om man däremot skall räkna ut vad klockan är på ett visst ställe så måste man ta hänsyn till sommartid, och då blir det lite jobbigare.