joksiMedlem sedan jan. 200623 inlägg
Tjena
Har upptäckt att ja har stora problem med PHP5 på min webserver med Apache 2. Operativsystemet är Win2000.
Har kollat efter allt relevant i php.ini, o allt verkar stämma.
Trots det så ger PHP mina besökare OLIKA session id's om de bara laddar om sidan, normalt måste man ju gå ifrån sidan eller stänga webbläsaren.
Har script som använder sessions, alla funkar på ett webhotell men på min egna server så kollapsar allt just pga sessions.
Ett ex, kör ja session_start(); o $_SESSION[test]
= "test"; och skriver ut detta på en annan sida så skrivs inget ut, förutom p sidan där ja skapa variabeln med en session. Alltså håller inget som det ska...
Annat ex, har ett script som skapar en session varje gång en besökare kommer till sidan, skriver sessionid till en databas, och kollar på tidsstämpeln o efter 60s tas den bort och om användaren är kvar på sidan så skrivs ju samma sessionid igen. DEtta för att kolla hur många unika besökare som är på sidan för tillfället. MEN, på min server så räcker det att användaren laddar om sidan lr klickar på ngn annan länk så får den ett nytt sessionid, vilket då naturligtvis skrivs till databasen. Så antalet online ökar efter varje omladdning av sidan,vilket är helt fel! Det skrivs olika sessionid's alltså för samma besökare i databasen...
Någon idé? Verkar väääldigt skumt alltihopa... Funkar på webhotell men ej på min egna server =S
PeeerMedlem sedan mars 20025 362 inlägg
Vad har du för värde på session.save_path i din php.ini?
MatteMedlem sedan aug. 20002 970 inlägg
Vad jag förstår har du din lokala server endast som utvecklingserver.
Då är det lämpligt, för att underlätta felsökning, att du kopplar på alla felmeddelande och notiser genom att göra följande ändringar i php.ini, och starta om webbservern:
error_reporting = E_ALL
display_errors = On
Ja har den delvis som utvecklingsserver men kör även en o annan webbsida på den!
i session.save:ppatch har ja provat kommentera, har provat lämna den tom o har provat C:\Temp, inget löser mitt skumma problem.
Provade precis sätta på all felrapportering, får inga som helst meddelanden från scriptet som t.ex. räknar online besök. =S
<?php
session_start();
if ($_SESSION['test'] != "") { $_SESSION['test']++; }
else {
$_SESSION['test']="0";
}
echo $_SESSION['test'];
?>
http://www.joksi.net/sess.php
Ökar inte, men funkar fint på webhotellet såklart! =S
http://www.2xdzurka.se/sess.php
MatteMedlem sedan aug. 20002 970 inlägg
Jag har för mig att när vi testade på PHPportalen så visade det sig att själva sessionsfilen sattes, men däremot inte cookien.
Du skulle testa om det gick att sätta en vanlig cookie, men jag fick aldrig något svar.
;session.cookie_path = \
La till det där lilla semikolonet, o nu verkar d funka =D
Satt o tänkte o tänkte, fan sessionfiler skrivs ju till Temp-mappen, men webbläsaren kommer inte ihåg det. Alltså måste session cookies inte sättas =)