webForumDet fria alternativet

Hur döljer jag URLen i ett fönster

PHP

7 svar · 424 visningar · startad av kicki_an

Medlem sedan jan. 200556 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

Jag jag öppnar ett fönster med 2 frames. Se kod nedan. Hur gör jag för att inte visa URLen till detta fönster? Går det? Skulle vilja att det visades liknande window.open().

<?
$AorK1=$AorK;
$agent1=$agent;
if($from_1=="from" and $from_2=="eller skriv in avreseort")
	$from1="";	 

elseif($from_1=="from" and $from_2!="eller skriv in avreseort")
	$from1=$from_2;	

else
	$from1=$from_1;

if(isset($Day))
	$Day1=$Day;

else
	$Day1="";

if(isset($month_1))
	$month_11=$month_1;

else
	$month_11="";

if($to_1=="to" and $to_2=="eller skriv in destination")
{
	$to1="";
}
elseif($to_1=="to" and $to_2!="eller skriv in destination")
{
	$to1=$to_2;
}
else
{
	$to1=$to_1;
}

if(isset($RetDay))
	$RetDay1=$RetDay;
else
	$RetDay1="";

if(isset($month_2))
	$month_21=$month_2;
else
	$month_21="";

if(isset($pax))
	$pax1=$pax;
else
	$pax1="";

if(isset($pax_chd))
	$pax_chd1=$pax_chd;
else
	$pax_chd="";

if(isset($pax_inf))	
	$pax_inf1=$pax_inf;
else
	$pax_inf1="";

if(isset($tarif_klasse))
	$tarif_klasse1=$tarif_klasse;
else	
	$tarif_klasse1="";

if(isset($only_avail) and ($only_avail=="Y"))
{
	$only_avail1="Y";
}
else
{
	$only_avail1="";
}

if(isset($onewayswitch))	
	$onewayswitch1=$onewayswitch;
else	
	$onewayswitch1="";

?>

<frameset rows="65,*"" frameborder="NO" border="0" framespacing="0">
     <frame src="../online/flyg-top.htm" name="topFrame">

<frame src="länk.php?agent=<? echo $agent1 ?>&AorK=<? echo $AorK1 ?>&from=<? echo $from1 ?>&Day=<? echo $Day1 ?>&month_1=<? echo $month_11?> &to=<? echo $to1 ?>&RetDay=<? echo $RetDay1 ?> &month_2=<? echo $month_21 ?> &pax=<? echo $pax1 ?> &pax_chd=<? echo $pax_chd1 ?> &pax_inf=<? echo $pax_inf1 ?> &tarif_klasse=<? echo $tarif_klasse1 ?>&only_avail=<? echo $only_avail1 ?>&onewayswitch=<? echo $onewayswitch1 ?>" name="mainFrame">	

</frameset>
<noframes><body>
</body></noframes>
</html>
Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Du menar hela fönstret med framesetet?

Då får du lägga in din javascript-funktion för att öppna fönstret från sidan innan. Men, du kommer ju ändå alltid att kunna se vilken adress du är på, dölja var man är totalt är inte lätt/omöjligt.

Om "sidan innan" inte finns, dvs detta är första sidan på webbplatsen?
Då lär det bli svårt, man kan inte påverka ett fönsters egenskaper när det existerar, tex dölja adress-fältet.
http://www.devguru.com/Technologies/ecmascript/quickref/win_open.html

OM du menar att du vill dölja adressen som länken pekar på, kan du lägga window.status, men som ovan, adressen till sidan är på intet sätt hemlig.

Hejsan!

För att förtydliga ytterligare vad jag menar:

Vi matar in sökparametrar i ett formulär i ett fönster i ett fönster. I detta fönstret är url:en officiell. När man trycker på "sök"-knappen i formuläret postas parametrarna och ett nytt fönster öppnas upp. Detta nya fönster beskrivs i koden ovan och det är detta fönster vi skulle vilja dölja url:en för.
Det är hela detta nya fönster med frameset som vi önskar dölja. Finns det ett bra sätta att göra detta?

Tanken är att andra sedan ska kunna få koden till formuläret och komma till detta frameset utan att visa att de då är "hos oss".

/Christine

HEJ!

Då låter det som att window.open() är precis det du behöver, men tydligen är du inte övertygad om ditt eget förslag för då hade du redan testat det?

J.N. skrev:

HEJ!

Då låter det som att window.open() är precis det du behöver, men tydligen är du inte övertygad om ditt eget förslag för då hade du redan testat det?

Men med window.open() riskerar man väl att fönstret blockas av popup-blockerare?

/Kicki

HEJ!

kicki_an skrev:

Men med window.open() riskerar man väl att fönstret blockas av popup-blockerare?

Jo, det gör du, men eftersom du skriver 'vi' antar jag att du har kontroll över miljön, och kan åtgärda det.

Frågan är vilket som är bäst; ändra på några datorer, eller leta upp en annan lösning?

Öppnar man länken genom att själv klicka på den, fungerar det.

J.N. skrev:

HEJ!Jo, det gör du, men eftersom du skriver 'vi' antar jag att du har kontroll över miljön, och kan åtgärda det.

Frågan är vilket som är bäst; ändra på några datorer, eller leta upp en annan lösning?

Öppnar man länken genom att själv klicka på den, fungerar det.

Saken är den att detta ska vara en tjänst på vår hemsida som förhoppningsvis tusentals besökare ska använda. Så jag vill inte riskera att ingen kan se sidan eftersom sidan blockas.

HEJ!

Nej, window.open borgar för problem i det fallet, och att skriva att man ska tillåta nya fönster att öppnas gillar inte jag i alla fall. Jag brukar reagera med 'varför bygger de så då, kasta ut nya fönster och gör på ett annat (=rätt) sätt!'.

Det finns säkert någon undersökning som visar hur vanliga besökare reagerar när IE hoppar till och stoppar fönstret, gissar på att de flesta inte förstår.
Givetvis beror det på vilken målgrupp man har också.

Hur ska du göra då? Bygg om, eller skriv en text om att nytt fönster öppnas, justera webbläsaren om du ej ser det. Eventuellt med en vanlig länk till detsamma.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
133 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)