MatsakiiMedlem sedan mars 2005265 inlägg Jag är ingen PHP kille alls tyvärr. Men jag misstänker att i detta fall borde jag vara det. Jag ska bygga en ganska enkel men dock flerspråkig sida (9 språk) som jag lagt upp som en liten preview på här:
http://www.ayianapa.nu/temp/index.php
Jag har gjort index sidan bara med "includes" nu med header, meny och sen själva sidan/texten
Jag känner på mig att det borde funnas ett smidigt sätt att ha någon $_GET funktion för menyn och vilken sida som ska hämtas när man klickar på ett språk och sedan vilken sida man vill se. Alltså i stället för vanliga "href" i HTML.
Jag lägger upp sidorna så om någon tittar skulle jag verkligen uppskatta ett exempel, som jag sedan kan ett förslag på hur en $_GET funktion eller liknande kan se ut, så kan jag nog snickra vidare sen :) Jag har inte gjort några filler för andra språken än, men alltså alla sidor kommer vara likadana fast med olika språk. och menyn så klart.
Jätte tack om jag kunde få en snabbstart :birp
/Mats
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg MatsakiiMedlem sedan mars 2005265 inlägg Man tackar för ett snabbt svar :)
Jag vill inte bygga den med databas, och vad jag förtod utav förslag 2 så var det byggt på cookies och inte att man som på min sida väljer språk manuellt.
Sen eftersom jag som sagt inte är PHP kunnig alls, skulle jag behöva ett litet förslag på hur länkkoden och include/ get koden ska se ut.
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg Hur som måste du nästan använda cookies. Att spara vilket språk som är aktuellt i adressfältet är inte jättesmidigt.
Skapa istället en kaka som håller reda på vilket språk som är aktuellt, sen kör du helt enkelt den filen (kolla andra tråden igen) som innehåller det aktuella språket.
Melea skrev:
Hur som måste du nästan använda cookies. Att spara vilket språk som är aktuellt i adressfältet är inte jättesmidigt.
Skapa istället en kaka som håller reda på vilket språk som är aktuellt, sen kör du helt enkelt den filen (kolla andra tråden igen) som innehåller det aktuella språket.
Dela upp i olika mappar.
/se/
/no/
/fi/
t.ex.
Vars de olika sidorna med resp språk finns. the old style :)
MatsakiiMedlem sedan mars 2005265 inlägg Tack igen för svaren!
Men jag måste skämmas och säga att det inte är glasklart för mig :(
Jag förtår principen, men inte vart dom olika delarna skall vara i för filer eller vart i filen dom ska ligga.
Sen är det andra saker som en gammal HTML kille inte förstår. Små saker som tex.
define("_LINUX_","Slackware"); osv.
OM någon bara skulle kunna ge mig ett LITET exempel i min egen kod så skulle kanske an slant ramla ner. Behöver inte vara en fungerande kod (rätt sökväg osv.) utan bara vad o vart saker ska ligga.
Självklart så kommer jag att ha swe/no/eng foldrar för varje språk :)
Sorry att jag e lite pain in the ass :(
CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg
Matsakii skrev:
Sen är det andra saker som en gammal HTML kille inte förstår. Små saker som tex.
define("_LINUX_","Slackware"); osv.
Följande rad betyder att du definierar en konstant med namnet "_Linux_" som innehåller strängen Slackware. Principen är alltså att du har gemensamma namn på konstanterna men att innehållet i dessa skiljer sig i varje språkfil.
CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg Eftersom jag är extra snäll idag så har jag testat scriptet och packat ner filerna så att du enkelt kan installera det :)
Packa upp filen i ditt working directory på datorn. Jag har även gjort några ändringar i koden som du kan läsa om här:
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=65227
Kör filen test_page.php för att testa scriptet.
Återkom gärna med frågor om det är något du undrar över.