webForumDet fria alternativet

Lokal SMTP-server?

15 svar · 827 visningar · startad av jaxpax

jaxpaxMedlem sedan aug. 200598 inlägg

Många mail-frågor blir det... :l
Jag har ett PHP-script som jag testar, där jag vill skicka ett mail (till ex. min hotmail) med en bekräftelse-länk (hash) som jag skall klicka på för att sända tillbaka en bekräftelse till min lokala MySQL-server. Jag kan skicka mailet från min lokala SMTP-server men när jag klickar på bekräftelse-länken så får jag upp "kan inte hitta sidan" i min browser samtidigt som att databasen inte kan få min bekräftelse. Varför är det så - någon som vet? :q

PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg

Ser länken ut som den ska? Alltså rätt adress.

Hela ser ut så här:

http://localhost/confirm.php?hash=2d868315216ec4299a915f9c39ded485&email=h01patno%40du.se

Jag undrar om man måste installera och konfigurera en SMTP-server i burken för att det skall vara möjligt?

Lokal SMTP-server?

Jag har ett PHP-script som jag testar, där jag vill skicka ett mail (till ex. min hotmail) med en bekräftelse-länk (hash) som jag skall klicka på för att sända tillbaka en bekräftelse till min lokala MySQL-server. Jag kan skicka mailet från min lokala SMTP-server men när jag klickar på bekräftelse-länken så får jag upp "kan inte hitta sidan" i min browser samtidigt som att databasen inte kan få min bekräftelse. Varför är det så - någon som vet? Måste jag installera/konfigurera en SMTP-server för att det ska fungera?? Är detta något som kräver en hel HÖG med skill?

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Hmm, det låter ju som om det är fel på länken. Hur ser länken ut? Fungerar den alltså om du går rätt på den utan att skicka något mail med den i?

Mailet som skickas till "medlemmen" genereras av PHP-scriptet och ser ut så här:

Thank you for registering at Example.com.  Click this link to confirm your registration:

http://localhost/confirm.php?hash=2d868315216ec4299a915f9c39ded485&email=h01patno%40du.se
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg

Förstår jag ditt först inlägg rätt så kommer mailet fram till hotmail?
Då borde SMTP-inställningarna vara rätt hos dig, annars kommer aldrig mailet fram.

Jag tycker att det verkar som att SMTP:n gör sitt, dvs skickar mailet med länken.
Att du sedan inte kommer fram när du klickar på länken, det är en annan sak.

Fungerar den alltså om du går rätt på den utan att skicka något mail med den i?

Är adressen korrekt? Kan du gå rätt på confirm.php i browsern?

ja när jag går rätt på den så visas detta meddelande:

ERROR - Bad link
Something went wrong. Send email to admin@example.com for help. If you clicked through to this page directly, please go to login.php instead.

Helt i sin ordning alltså, men nu visas även detta meddelande (efter att jag installerat en imap-server (okonfigurerad)):

Failed loading E:\Program\Zend\ZendStudioServer-5.1.0\lib\ZendExtensionManager.dll

Tycks alltså som om det behövs göras någon inställning - eller??

Imap-servernheter Mercury

Det här låter helt klart som att det är fel på webbapplikationen. Mailet kommer ju fram, så då kan det inte gärna vara SMTP:n det är fel på.

Jag flyttar din tråd till PHP-forumet och hoppas att en moderator där kan slå ihop trådarna. Det finns ingen anledning att ha två trådar igång om samma sak.

Mvh

NiklassonMedlem sedan nov. 2000857 inlägg

Sammanfogat.. :bire

SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg

bara en fundering läste kanske inte så nog, men det står väl inte LOCALHOST i länken?

Jag skäms så jag rodnar - jag hade lagt confirm.php i FEL MAPP!!! Nu funkar det som det ska...
:r :r :r
Ber samtliga som varit behjälpliga i denna tråd, om ursäkt! :e

The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg

Klarar inte hotmail av att öppna adresser som pekar till localhost?
kör du länken från samma dator som webbserern ligger på?
testa annars att kopiera länken till datorn som du kör webbservern på och klistra in i en webbläsaren.
vill du sen att det ska fungera för alla måste du antingen peka den mot ett domännamn eller IP-nummer istället för localhost.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)