Hej,
jag har en mail funktion via ett formulär. Det fungerar till en vis grad. Det kommer inte fram till alla ex. xxx@spray.se och xxx@bredband.net.
Jag använder mig inte av SMTP när jag skickar ut mailet. Men börjar mistänka att jag behöver det. Vet inte hur det fungerar så jag hoppas någon kan hjälpa mig. Har sökt på forumet och kollat på nätet. Har hittat lite men bland annat detta är det något att ha?
$headers = array(
"To" => "$fnamn $enamn <$toMail>",
"From" => "$fnamn2 $enamn2 <$fromMail>",
"Reply-To" => "$fnamn2 $enamn2 <$fromMail>",
"Subject" => "$subject",
);
$mail_params = array(
"host" => "din.smtp-server.nu",
"port" => 25,
"auth" => true,
"username" => "username",
"password" => "losen"
);
$mail =& Mail::factory("smtp", $mail_params);
$mail->send($recipients, $headers, $body);
har inte hunnit kolla det då jag inte har alla information om serven som jag behöver, men vad säger ni?
Har även fått ett tips på att kolla vad Return-Path ger för värde. har testat att lägga in en e-postadress till Return-Path. Men får bara servens adress eller vad det nu kan vara.
Tar som sagt i mot hjälp av alla dess slag.
Hur skickar ni mail via formulär? Aldriga några problem?
tack på för hand
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg I headers Reply-to och Return-path ska det endast finnas rena e-postadresser, alltså inga namn med.
Jag har också varit med om att det har betydelse vilken $fromMail du har. E-postservern har då kollat upp så $fromMail har en domän som stämmer överrens med den mailserver som mailet skickas från. Har du alltså angivet en hotmail-adress i din From m.m., och skickar från ditt webbhotell, är det inte säkert att mailet kommer fram överallt.
Matte skrev:
I headers Reply-to och Return-path ska det endast finnas rena e-postadresser, alltså inga namn med.
Jag har också varit med om att det har betydelse vilken $fromMail du har. E-postservern har då kollat upp så $fromMail har en domän som stämmer överrens med den mailserver som mailet skickas från. Har du alltså angivet en hotmail-adress i din From m.m., och skickar från ditt webbhotell, är det inte säkert att mailet kommer fram överallt.
Ska det se ut så här i headers
$headers .= "Return-Path: <din@epostadress.se>\n";
Om jag får till headers så den ser rätt ut behöver man då använda sig av SMTP?
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Du kan ta bort större/mindre än också.
Enligt standarden ska du använda \r\n för radbrytning.
Har du övergått till att använda mail-funktionen nu ?
Matte skrev:
Du kan ta bort större/mindre än också.
Enligt standarden ska du använda \r\n för radbrytning.
Har du övergått till att använda mail-funktionen nu ?
Ok fixat så att inte "< & >" och \r\n nu.
jag har änun inte tillgång till uppgifterna till SMTP så jag testar lite hur det ser ut i headers med att skicka det som som mail för att se vad som händer, men det kanske inte blir rätt om jag inte har laggt in värden för SMTP?
Tidigare har jag bara använt mig av mail funktionen, men såg då i går att den suger rätt så rejält. Så jag behöver som sakt tips på hur man skickar i väg mail på annats sätt så att det kommer fram till alla. Då hitta jag den koden jag visa i första inlägget, men har som sagt inte kunnat testa den. Undrar hur ni andra gör?
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Själv har jag klarat mig bra med mail-funktionen.
Har använt headers From, Reply-to och Return-path.
Matte skrev:
Själv har jag klarat mig bra med mail-funktionen.
Har använt headers From, Reply-to och Return-path.
Skulle du inte kunna dela med dig av hur din headers ser ut? Får jag får inte till Return-path.
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg $sender = 'matte@domän.com';
$header = "From: Matte <$sender>\r\n";
$header = "Reply-to: $sender\r\n";
$header = "Return-path: $sender\r\n";
har nu testat Mattes kod, men får inte till det...
Matte skrev:
$sender = 'matte@domän.com';
$header = "From: Matte <$sender>\r\n";
$header = "Reply-to: $sender\r\n";
$header = "Return-path: $sender\r\n";
Edit: Så ett X antal timmare senasre.
Nu har jag testat det du skrev Matte, men får inte till det än då.
From är en adress som en person skriver in i ett fält. Det är även den adressen som då bör stå i Replat-to och Return-path. Men i return-path får jag bara serven egna namn.
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Som jag nämne tidigare i tråden, det finns de mailservrar/spamfilter som inte godkänner From-adresser m.m. som inte tillhör den mailserver som skickade.
Om du har en giltigt e-postadress på mailservern, testa med den och se om det är på detta vis.
Jag har testat att lägga in en e-postadress som finns kopplad till den dömänen som har kontot men jag får ändå servens namn i Return-path.
Ger snart upp
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Testa då med att använda den femte parametern i mail.
Den ska se ut något i stil med '-fwebmaster@sonicdust.com', alltså '-f' före epostadressen.
Matte skrev:
Testa då med att använda den femte parametern i mail.
Den ska se ut något i stil med '-fwebmaster@sonicdust.com', alltså '-f' före epostadressen.
Gött nu funkar det, grymt stort tack matte!
Är dessa värden bra att använda och vad gör dom, två av dom fattar jag men inte helt säker på Content-Transfer-Encoding
$headers .= 'Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-1' . "\r\n";
$headers .= 'Content-Transfer-Encoding: 8bit' . "\r\n";
$headers .= 'MIME-Version: 1.0' . "\r\n";
När jag testar att lägga till dessa värden så ser det ut som skit i min mailbox, thunderbird. Men bra på webbmailen. Någon som vet varför?
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Och hur ser det i dina mail om du inte använder dessa headers ?
Matte skrev:
Och hur ser det i dina mail om du inte använder dessa headers ?
När jag bara har med
$headers .= 'From: Mitt namn <min@epost.se>' . "\r\n";
$headers .= 'Return-Path: min@epost.se' . "\r\n";
Så ser allt bra ut i mailen som jag får.
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Då tycker jag du ska fortsätta och ha det så :)
Matte skrev:
Då tycker jag du ska fortsätta och ha det så :)
Jo det har du helt rätt i, tack ännu en gång.
Är dock lite intresserad av Content-Transfer-Encoding har för effekt, om man kan säga så...
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg