FrazzeMedlem sedan jan. 200614 inlägg En förmodligen ruskigt enkel fråga. Vill presentera text i ett mail med "tabbar". Trodde detta skulle fixa sig lätt med "\t" mellan min text. Exempel:
$rad = "Text1"."\t"."Text2";
Om jag skriver variabeln $rad nu till en textfil så funkar det utmärkt, jag får en tab mellan Text1 och Text2. Om jag däremot skickar med $rad med mail() så presenteras min text med bara ett vanligt mellanrum och inte en tab.
Detta borde väl vara en simpel grej att fixa? Har letat och letat men inte hittat nåt tyvärr, nån som kan ge en hjälpande hand?
/Frazze
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Skickar du mailet i textformat eller HTML-format ?
Skickar du i HTML-format så fungerar det som vilken HTML-kod som helst, och eventuella tabbar, radbrytningar m.m. syns som mellanslag.
Skickar du i textformat så tycker jag det borde fungera, har dock aldrig testat själv.
DenkanMedlem sedan juni 2002256 inlägg Eller så täcker en tab sex tecken i din mejl, så i själva verket presenteras tabben korrekt, men iom du fyller de fem första tecknen med "Text1" så blir det endast ett mellanrum och sedan "Text2".
Notepad's tab fyller åtta tecken, om jag minns rätt.
Är mejlet inte i HTML-format, som Matte föreslog, så testa fylla på med mer text och fler \t efter varandra.
FrazzeMedlem sedan jan. 200614 inlägg Hmm, vet faktist inte i vilket format jag skickar texten.
Scriptet ser bara ut så här:
<?php
kod...
kod...
?>
Ett rent phpscript alltså. Hur skriver jag in i php-scriptet så att det skickar mailet i form av vanlig text?
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Det hänger på vad du har skrivit / inte skrivit i dina headers i mailet.
Hur ser din kod för att skicka mail ut ?
FrazzeMedlem sedan jan. 200614 inlägg Testade att byta skriva in text/html i headern nedanför samt att skicka texten med <pre></pre>. Då funkade tabbarna, såg bra ut i mailet. Men knäpp som jag är blir jag tokig när jag inte får det att funka på alla sätt :bire
Så här ser det ut när jag försöker skicka det i vanligt textformat:
<?php
$to = "frazze@knazze.com";
$from = $\_POST\['mail'\];
$subject = $\_POST\['arende'\];
$name = $\_POST\['namn'\];
$text = $\_POST\['ovrigt'\];
$message = "Namn:\\t".$name."\\n";
$message = $message."E-mail:\\t".$from."\\n";
$message = $message."Ärende:\\t".$subject."\\n";
$message = $message."Text:\\t".$text;
$headers = "Content-type: text/plain";
mail ($to, $subject, $message, $headers ) or print "Kan inte skicka mail!!!";
?>
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Jag testade din kod, och det var precis som Denkan trodde, din tabb flyttar fram till pos 6, 12, 18 o.s.v.
Det syntes tydligt när man tog bort kolonet efter 'Namn'.
Så använd dubbla tabbar på Namn och Text.
FrazzeMedlem sedan jan. 200614 inlägg Det låter så enkelt när ni säger det :)
Tack för hjälpen
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Markera Denkans svar som löst!