jaxpaxMedlem sedan aug. 200598 inlägg Jag har just installerat php 5.1.2 och har gjort enligt konstens alla regler. När jag testar min instalation med php-info så får jag upp info om php 5.1.2 - så lång så bra...
När jag nu försöker köra instaleringen av phpMyAdmin och andra php-script lokalt, så får jag upp detta felmeddelande:
Fatal error: Call to undefined function mysql_connect() in D:\wwwroot\news_system\config.php on line 11
Vad kan problemet bero på?
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Jag får anta att du inte körde PHP5 tidigare.
I PHP5 är inte MySQL inkopplat som default, utan du måste koppla på det i din konfiguration.
Ta en titt på om detta kan hjälpa dig.
Kör du IIS så kopierar du libmysql.dll till system32-katalogen istället.
Är även din MySQL-installation ny och version 4.1 eller senare lär du behöva lite handpåläggning för att få den att fungera med mysql-funktionerna.
Annars kan du alltid aktivera php_mysqli.dll i din php.ini, och använda dig av mysqli-funktionerna istället.
Med det senare så går det snabbare, men du får problem när du ska återanvända kod du hämtar från nätet, och från böcker, om du försöker lära dig PHP.
jaxpaxMedlem sedan aug. 200598 inlägg Tack tack tack tack - *glad kille =-)
jaxpaxMedlem sedan aug. 200598 inlägg ropade hej för fort...antar jag
Oj oj oj. Jag gjorde som du beskrev i första stycket, då jag kör med IIS, men fick nu detta meddelande då jag försökte köra phpMyAdmin:
kan inte ladda mysql-till�gg,<br />var god kontrollera PHP-konfigurationen.
jaxpaxMedlem sedan aug. 200598 inlägg :p :p :p :p FUNGERAR NU - hadde slarvat lite :OO
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg [EDIT]
Då behövdes inte mina kommentarer :)