KnäckeMedlem sedan jan. 200597 inlägg Hoppas jag postar detta på rätt plats :)
Vill ha en admin-sida till mina kunder där de själva kan uppdatera sina siter (som jag gjort till dem). Har kikat på php men förstår inte ett dugg :q
Fick då höra talas om wordpress, vilket tydligen ska vara lättare. Dessvärre kan jag inte ens installera det då jag blir helt förvirrad av instruktionerna.
Jag har MySQL men har aldrig jobbat med det, har bara loggat in på min och sett hur det ser ut. Hur man sedan jobbar med det har jag ingen aning om...Så det är där ni kommer in i bilden, kan ni hjälpa mig att få det wordpress installerad rätt och sända iväg mig en bit så att jag i alla fall kommer igång att titta på det?
Jobbar i dreamweaver och har "viss" kunskap om kod.
Skulle bli jätteglad om ngn kunde hjälpa mig :bire
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Wordpress måste vara den lättaste applikationen att installera någonsin. Imponerande att du inte klarar av det. ;)
När du tankat hem zip-filen med Wordpress så ska du leta fram filen i root-mappen som heter wp-config-sample.php. Öppna den och fyll i dina mySQL-inställningar. Sedan döper du om filen till wp-config.php.
Ladda sedan upp filerna på servern och navigera till följande adress:
wordpressurl/wp-admin/install.php
Sen har du två-tre steg till som går på nån sekund.
Vart är det du fastnar?
KnäckeMedlem sedan jan. 200597 inlägg Ja visst är det imponerande :r
Ser filen wp-config-sample.php men vad är det jag ska fylla i där? Vet inte vad du menar med "MYsql-inställningar"?
<?php
// ** MySQL settings ** //
define('DB_NAME', 'wordpress'); // The name of the database
define('DB_USER', 'username'); // Your MySQL username
define('DB_PASSWORD', 'password'); // ...and password
define('DB_HOST', 'localhost'); // 99% chance you won't need to change this value
Var ska jag fylla i mina inställningar ovan?
Ladda sedan upp filerna på servern och navigera till följande adress:
Vilka filer ska laddas upp och med vad gör jag det? Med ftp eller via min SQL?
Blir mer förvirrad för varje sekund :q Har dock gott hopp om att ni kan hjälpa mig :bire
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg define('DB_NAME', '[b]databasnamn[/b]'); // The name of the database
define('DB_USER', '[b]användarnamn[/b]'); // Your MySQL username
define('DB_PASSWORD', '[b]lösenord[/b]'); // ...and password
Du måste ha tillgång till en mySQL-databas.
Du ska ladda upp alla filer som fanns med i din zip-fil på ditt ftp-konto. Det gör du enklast med en ftp-klient.
KnäckeMedlem sedan jan. 200597 inlägg Jag HAR tillgång till min databas :) Du menar att alla filer i wordpress skall laddas upp dit? I så fall hur gör jag det?
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Wordpress README skrev:
1. Unzip the package in an empty directory
2. Open up wp-config-sample.php with a text editor like WordPad or similar and fill in your database connection details
3. Save the file as wp-config.php
4. Upload everything.
5. Open /wp-admin/install.php in your browser. This should setup the tables needed for your blog. If there is an error, double check your wp-config.php file, and try again. If it fails again, please go to the support forums with as much data as you can gather.
6. Note the password given to you.
7. The install script should then send you to the login page. Sign in with the username admin and the password generated during the installation. You can then click on 'Profile' to change the password.
Nej. Du ska inte ladda upp alla Wordpress-filer till ditt sql-konto. Läs ovanstående.
KnäckeMedlem sedan jan. 200597 inlägg Ok, tror jag fattar nu...Men det verkar som om jag inte kan skapa en databas utan bara fler tabeller på mitt SQL. Man ska väl ska en ny databas? Inte en tabell?
KnäckeMedlem sedan jan. 200597 inlägg Och nu fattar jag inte ;) Har laddat upp alla filer via ftp nu men får felmeddelande då jag ska köra install.php. http://dogue.nu/wordpress/wp-admin/install.php
Alla filer ligger i katalogen wordpress, och jag har angett samma användarnamn, password som jag har till min SQL.
Kan det vara att "localhost" i wp_config.php inte är rätt? Jag har cliche som host...
Börjar bli manisk på att jag inte får detta att funka....SÅ otroligt dum är jag ju inte ;)
webzonenMedlem sedan feb. 2001390 inlägg Borde stå någonstans vilken adress du ska använda till mysql-servern. Annars får du maila cliche och fråga.
KnäckeMedlem sedan jan. 200597 inlägg Ingen fara, fick det till slut att fungera :) Tack för hjälp!